Svar: Blødning
19. januar 2007
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Sikken frustration! Det er jo svært at sige om du er gravid eller ej, men det at din blødning pludseligt ændrer sig markant kan jo godt være et godt tegn. Nogle kvinder oplever jo at have menstruationslignende blødning selvom de er gravide.
En graviditetstest viser mængden af HCG i urinen. HCG står for human chorion gonadotropin og er det såkaldte graviditetshormon.
Hos nogle kvinder skal man et stykke hen i graviditeten for at man kan måle HCG i urinen, derfor vil en graviditetstest hos disse kvinder ofte måle negativ. Hos andre kvinder er HCG niveauet så højt at testen vil kunne vise positiv meget hurtigt.
Nogle tests reklamerer med at de viser resultat allerede dagen efter udebleven menstruation, men der vil altid være forskel alt efter hvad HCG niveauet er og det kan som sagt være forskelligt fra kvinde til kvinde.
Hvis det nu skulle vise sig at du rent faktisk er gravid, så er spørgsmålet jo om en test vil vise positivt da du har blødning og dit graviditetshormon måske derfor ikke er så højt. Derfor tænker jeg at du nok skal vente til du skulle have menstruation næste gang, og hvis denne ikke kommer, så tage en graviditetstest.
Da din blødning kun er 1 dag anderledes end tidligere, så må du gå ud fra at dit ægløsningstidspunkt ligger nogenlunde som du plejer at regne med. Sædceller kan holde sig i flere dage, hvorfor man godt kan blive gravid selv om man ikke rammer det præcise ægløsningstidspunkt. Prøv derfor at gå i seng sammen, nogle dage før du regner med at skulle have ægløsning.
Du kan også prøve at købe en ægløsningstest for at se om du egentlig har regnet dig frem til det rigtige tidspunkt.
Hvis du ikke bliver gravid her inden for den nærmeste fremtid, så synes jeg du skal kontakte en gynækolog.
Krydser fingre for en positiv test snart:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske