Svar: Bevidsthed om hvem er far?
20. januar 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Far
Du kan tro det giver mening og jeg kan godt forstå du føler dig lidt urolig ved situationen.
Det du beskriver handler om tilknytning og der findes faktisk en bog som hedder "Fædre og tilknytning" hvis du kunne tænke dig at læse lidt mere om det emne. Det er en teoretisk, psykologisk bog.
Det er sådan at børn som har en god og sund tilknytning vil føle sig helt trygge ved mor og far. De ved at man ikke svigter dem, at man er der for dem, er i stand til at aflæse deres signaler og reagerer på deres behov. Et barns kontakt med forældrene er helt unik og et barn kan sagtens have flere primære tilknytningspersoner som f.eks. mor og far.
Man siger at kontakten og tilknytningen mellem forældre og barn er helt unik og du og din datter har en følelsesmæssig relation som ingen andre kan have. Man kan tale om, at der er et "hengivenhedsbånd" imellem dig og din datter. Derfor vil du altid have en særlig plads i forhold til din datter. Det har du allerede nu og det vil du blive ved med at have.
Et barn kan og bør kunne søge trøst hos en "fremmed", hvis moderen eller faderen ikke er til stede. En fremmed kan her være f.eks. en dagplejer, en pædagog eller når din ekskærestes nye kæreste kommer ind i billedet. Når barnet søger den "fremmede" så vil barnet vise tilknytningsadfærd, men dette er ikke det samme som at have tilknytningsbånd - for det har barnet til dig som far og til sin mor.
Jeg tror det er rigtig vigtigt at man som forældre er bevidst om dette og om denne forskel. Det er vigtigt fordi du som far skal vide at du kan noget og er noget andet, netop i kraft af at du er far.
Din datter kender dig jo allerede og det er rigtig dejligt at I har fundet en løsning, som gør at I to kan være sammen så meget som muligt. Det er vigtigt at du fortsat er sammen med din datter, hvis jeres bånd skal bibeholdes.
Jeres datter vil vokse op med at bo hos 'mor og Peter' eller hvad han nu hedder og hos dig vil det så være hos 'far og Anne' eller hvad din kæreste nu kunne tænkes at hedde:o) Og det er okay - det vil hun sagtens kunne lære at skelne.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke til jer alle sammen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske