Svar: Mad snart 9 måneder
20. januar 2007
Alder:
9 mdr.
Hej med jer
Hvor er jeg glad for at høre at det går bedre og at Casper ikke længere er så plaget af sygdom. Håber også at storebror har det godt?
Det er flot at I kan nå op på 400ml mme dagligt af en kop, så behøver du ikke give jern.
Hvis han slet ikke er til A38, yoghurt og lignende, så kunne en portion frugtgrød med mælk måske være lidt lækkert. Jeg tænker på mere 'gammeldags rødgrød med fløde'. Du kan også lave smoothies eller bananmilkshake - blend 1 banan med ca 200ml sødmælk, så er der et glas bananmilkshake til begge drenge og det må ligeså godt at få det på denne måde, som at spise ½banan og drikke et glas mælk til:o)
Hvis du har overskud til det kan du bage nogle boller eller lave nogle små pølsehorn - det kan begge drenge sikkert også nyde. Det kan godt være at Casper ikke rigtig kan finde ud af at tygge det, men at gnaske i et horn kan han sandsynligvis godt. Som du selv skriver, så må han stort set få alt nu, så prøv at give ham hvad I har hjemme og se om ikke det er okay med ham:o)
Opskrift på pølsehorn:
100g smør, 1½ dl mælk, 1 æg, 50g gær, 400g mel, lidt salt og lidt sukker.
Smør smeltes, mælk, ½ æg og gær piskes ud deri. Mel, salt og sukker tilsættes og det hele æltes godt.
Dejen deles i to dele og hver del rulles ud i en cirkel, som deles i 8 trekanter.
Læg en pølse på hver trekant og rul dejen rundt om pølsen fra den brede ende. Bruger du almindelige pølser kan du halvere disse, bruger du små pølser som cocktailpølser kan du lave trekanterne mindre så du får flere små horn.
Kommes på bradepande med bagepapir, hæver og pensles med ½ æg evt. med lidt mælk og bages ved ca 200g i 12 minutter.
Det tager ikke så lang tid, da de kun skal hæve, når de er på badepanden, så det er rimeligt overskueligt, selv for en travl mor:o)
Storebror kan også være med i processen...
Rigtig meget held og lykke med dem begge fortsat. Knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske