Svar: Kraftig reaktion overfor fremmede, 9 måneder
21. januar 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Hanne
På samme måde som vi selv har en 'intim-sfære", så har børn det også og det kan virke meget grænse overskridende for et lille barn, når folk (uden at blive inviteret til det) aer en på kinden, tager ens hånd osv. På samme måde er det meget ubehageligt at blive 'nedstirret' - igen bryder sig om det hverken børn eller voksne.
Det er noget andet med mennesker som man kender godt, det er okay at få et knus, eller at få hånden lagt på den gravide mave - kan du huske det? Hvis det er en fremmede som gør det, så er det grænseoverskridende og det er det også for Marcus. Det handler altså ikke kun om at han er i en alder, hvor han har naturlig reservation overfor fremmede, men det handler om at han har en grænse for hvad han synes er rart og det er egentlig et sundhedstegn.
Med hensyn til at være genert, så kan det sagtens påvirke ham at du selv hører til de generte og lidt tilbageholdende. Du skal derfor være opmærksom på, hvordan du selv virker. Din søn læser dig som et spejl og bruger dig som rollemodel og han fornemmer helt sikkert, hvis du bliver forlegen eller utryg ved situationer.
Vær opmærksom på ikke at kalde din dreng genert. Man kan ofte være tilbøjeligt til at sige 'nå, bliver du helt genert nu' eller 'lad nu være med at være så genert'. På den måde bliver han holdt fast i rollen som 'den generte'.
Når han bliver ældre og begynder at løbe lidt omkring og forstår mere af hvad du siger, så lad være med at sammenligne ham med andre børn. 'Du kan da også løbe hen og lege med de andre' eller 'se den anden dreng, hvor han...'. Det er ikke befordrende for hans selvværd.
Hjælp ham med at svare, når han ikke selv kan. Når I møder nogen der spørger til ham og han gemmer sig, så svar for ham, så du hjælper ham og efterhånden får han måske lyst til selv at svare. 'Hvad hedder du så lille ven?' Du fortæller hvad han hedder og siger 'ik os´' til din dreng, så han er med i samtalen, oplever at du træder til, når han ikke selv kan og samtidig får mod på det. Se på ham og giv ham plads når han tør. Naturligvis når han bliver større, men også allerede nu, hvor du fornemmer at mange situationer er svære for ham.
Hjælp din dreng til at være social. Når du kan se at han vægrer sig ved at gå hen til de andre børn eller andre voksne, så fortæl ham at du godt kan forstå at han er utryg, men nu vil du gå med ham og så tager du ham i hånden og I følges derhen. Eller på armen nu, hvor han endnu ikke selv bevæger sig rundt. Og så sæt dig med ham, hvor han er tryg og hvor han betragte lidt på afstand. På den måde får han nogle værktøjer til at tackle forskellige situationer.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske