Svar: Ondt i maven - 4 mdr.
21. januar 2007
Alder:
4 mdr.
Kære håbefulde mor
Selv om der ikke findes dårlige erstatninger i Danmark, så kan der sagtens være forskel mellem fabrikater og hvor noget børn trives bedst med det ene, så trives andre bedre med noget andet. Der sker således ikke noget ved at I prøver med Nan. I kan jo evt. forsøge med en enkelt brik for at se om det gør en forskel og I kan også forsøge med vælling om aftenen, da maven også kan reagere anderledes på dette.
Det er fint at du ammer hele dagen og det lyder bestemt også som om du har en god mælk med den vægtøgning jeres dreng har. I forhold til hans vægt, så tænker jeg at han måske godt kunne have gavn af lidt grød eller mos. Jeg kan sagtens forstå jeres bekymring omkring det at starte for tidligt, men nogle gange så lægger skemaden bare en anden bund og giver derfor en anden ro - og atter andre gange, så vil det være helt modsat.
I skriver at I har forsøgt enkelte gange og at han er glad for det - har den smule han har fået gjort en ændring på hans maveuro? Så var det måske værd at prøve - det er jo ikke meget i begyndelsen og skulle jo kun være en gang dagligt.I bør naturligvis dog lige vente til efter den 29, hvor han jo bliver 4 måneder:o)
Det er nok svært at undgå at han vågner kl. 04. De fleste børn vil i hans alder have behov for mælk om natten. I kan forsøge at give ham mælk, når han puttes kl. 20 og så igen kl. 23 (inden I går i seng), hvor at se om han så kan sove lidt længere om natten. Det kan nogle gange lykkes.
Da hans afføring ikke på nogen måde er hård, så synes jeg ikke umiddelbart at I skal give hverken figensaft eller laktulose. Hvis I gerne vil forsøge en af de to ting, så synes jeg laktulose er at foretrække til så lille en dreng.
Med den alder han har nu må I meget gerne begynde at lave lidt mere struktur for dagen. Det vil være normalt at han sover 3 gange dagligt og I må meget gerne begynde at køre lurene lidt efter faste tider, med fast putteritual osv.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen (7.30): Bryst
Formiddag (9.30): Bryst
Puttes til formiddagslur (10)
Frokost (12): Evt. lidt grød, måske med lidt frugtmos (ellers bryst)
Bryst og puttes til middagslur (12.30)
Eftermiddag (15.30): Bryst
Sover igen en lille lur
Aften (18-20): Bryst/flaske efter behov og puttes til natten
Sen aften (23): Bryst/flaske
Nat: Evt. Bryst
Med hensyn til overfodring, ja så er det muligt at overfodre børn og måske hans maveuro skyldes at han skal fordøje rigtig meget mad. Vil han tage imod en sut? - det plejer at kunne trække tiden mellem amningerne lidt og det hjælper nogle gange på maven fordi det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken. Og det at sutte på en sut, hvor der så ikke kommer noget ned i maven, er med til at give en anden ro i maven.
Ovenstående plan og tider er naturligvis kun ment som vejledning. Jeg går ikke ind for at børn puttes i skemaer, men måske det kan hjælpe jer lidt videre. I skriver ikke hvor gamle jeres øvrige børn er, men dagens rutiner skal naturligvis passe sammen. Her tænker jeg også på aflevering og hentning i daginstitution, skole osv.
Håber at dette hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske