Brev:
Alene mor
21. januar 2007
Alder:
12 mdr.
Alene mor
Hej Helen
Ella er nu blevet 1 år og det går godt på de fleste områder. Nu har faren imidlertid fået job med rigtig meget rejseaktivitet - oftest 4 hele dage om ugen hvor jeg så er alene med Ella og sørger for dagligdagen, job, mv.
Jeg må sige at jeg har fået en endnu større respekt for enlige forældre der er alene om opgaven hele tiden! De dage hvor jeg er alene er meget stressende for mig og jeg har svært ved at få det hele til at gå op. Det starter om morgenen hvor jeg skal i bad, i tøj og i det hele taget blive klar til at tage på arbejde.
Jeg kan jo ikke tage Ella med i badet, men hvad gør jeg så? Jeg har indtil nu sat hende med noget legetøj i tremmesengen med noget legetøj og sagt 'nu skal mor i bad, jeg er tilbage lige om lidt og imens vil jeg gerne have at du leger her', hvorefter jeg går. Hun græder som pisket indtil jeg kommer tilbage også selv om jeg taler til hende hele tiden fra badet. Jeg er væk meget kort, faktisk kun 3-4 minutter (så det er lynbad!).
Problemet opstår også når jeg skal på toilet, når jeg skal i vaskekælderen, mv. Jeg tager hende med så meget jeg kan til de praktiske opgaver, men de tre ting - bad, toiletbesøg, vaskekælder - føler jeg ikke hun bør 'deltage' i, og hvad gør jeg så?
Generelt er der også mindre tid til at lege og fokusere direkte på Ella, da jeg laver mad, vasker op, mv. mens hun sidder i køkkenet i højstol eller på gulvet. Faktisk virker hun også meget utilfreds med den del af situationen, græder tit også selv om jeg er ved hende og taler med hende. Jeg tænker at børn generelt har godt af at være med i normale familieaktiviteter uden at være centrum, men hvordan får vi hende til at acceptere og være glad for situationen? Indtil nu har vi jo nok 'forkælet' hende med meget legetid og 100% fokus…
Vi prøver at afhjælpe situationen så meget som muligt med planlægning - madplaner, indkøb, etc. så det er et minimum jeg skal sørge for i dagligdagen.
Situationen tærer meget på mig og det er måske også det Ella kan mærke… Jeg oplever dog selv at jeg formår at bevare roen, humøret og sikkerheden overfor hende, og jeg er også glad for kontakten med hende. Jeg er ved at køre surt i det hele - kan knap nok arbejde fuldtid på jobbet, har Ella længere tid i dagplejen (dårlig samvittighed), huset sejler og oveni det hele oplever jeg at Ella er ked af det :-( og at jeg selv hele tiden skal udsætte egne behov og ikke har overskud til nogle af de ting der normalt er med til at give mig overskud i hverdagen - motion, bøger, veninder, mv.
Jeg vil gerne høre din mening om hvordan jeg kan gribe situationen an! Jeg skifter mellem at have rigtig ondt af mig selv og derefter have dårlig samvittighed og føle mig rigtig forkælet når jeg tænker på de mange andre forældre der får det til at fungere alene… Og hvad kan jeg egentlig forvente - kan jeg forvente at komme i bad hver dag? Kan jeg forvente at have tid til mig selv? Hvad kan jeg forvente (stille af krav til) af Ella?