Svar: Min datter på 11 mdr. vil ikke spise
18. december 2003
Alder:
11 mdr.
Kære Christina
Hvorvidt din datter skal nødes til mad, eller godt kan undvære, så hun oplever sult afhænger af, hvor stor hun er og hvor godt i trivsel hun er. Af princip mener jeg ikke at børn skal gå sultne i seng.
Jeg synes du skal tilbyde hende grød om morgenen, så hun får lagt en god bund for resten af dagen. Om formiddagen tilbyder du hende ½ bolle, eller et andet stykke brød, samt en banan eller anden frugt. Til frokost giver du hende rugbrød som nu, med tilbehør af majs, gulerod, tomat, agurk, pebberfrugt, advokado osv. Om eftermiddagen en portion yoghurt, gerne med lidt drys, og igen ½ bolle og evt. lidt frugt. Før I spiser til aften, giver du hende et lille fad med lidt "før aftensmad" Det kan være agurk, ærter, gulerod, majs osv. Hvis hun spiser lidt af det, behøver du ikke bekymre dig om grøntsager til aftensmaden. Når I spiser til aften tilbyder ud hende mad, som I selv spiser, naturligvis børnevenligt. Det kan være kylling, hamburgerryg, frikadeller, medister, laks/fisk lavet i ovnen, madpandekager osv. Dertil lidt kartofler, eller hvad I ellers spiser. Til dessert kan hun evt. få lidt frugt eller frugtgrød med mælk.
Du kan ikke forvente, at hun kan spise med ske før hun er 15-16 mdr. Det er meget svært at holde maden på skeen og føre det til munden. Det kræver øvelse og tid at lære. Hun vil godt kunne spise med gaffel, hvis du i begyndelsen hjælper hende med at få maden sat fast på gaflen. Men ellers er de bedste redskaber fingrene og hun skal have lov til at bruge sine fingre. Det kræver øvelse og det er rigtigt at en del vil ryge på gulvet,- øvelse gør mester. Nogle familier har glæde af at lægge et underlag (de klare af plast, som man ofte bruger under kontorstole) under stolen, hvor barnet sidder og spiser. Det gør det nemmere og mere praktisk at tørre op, når barnet spilder.
Du skal give hende små måltider der appellerer både til synet og smagen. Hvis portionerne er for store kan det virke overvældende og uoverskueligt. Samtidig har det en positiv indvirkning på appetitten, hvis tingene ikke er rodet sammen, men placeret rundt omkring på tallerkenen og samtidig har forskellige farver.
Lad hende spise det hun vil. Det kan godt være at det er majsene der har interesse den ene dag og ærter den næste, men så lad det være sådan.
Det bedste du kan gøre er at tilbyde hende forskelligt i løbet af dagen. Sæt en tallerken foran hende og lad være med at koncentrere dig om, hvad der så sker. Lad hende selv styre det og lad hende få ro til det. Du skal endelig ikke presse hende. Når hun først er blevet et års tid, vil hendes appetit blive mindre og det er derfor vigtigt at hun får gode spisevaner nu. Det kan være svært at introducere noget nyt efter etårsalderen.
Det er dig der som mor bestemmer og du serverer det, du mener er godt. Hvis din datter er vandt til at få grød dagen igennem vil hun selvfølgelig foretrække dette, det er jo nemt at spise; men det er dig der handler, det er dig der ved, hvad der er bedst for hende og det er dig der sætter dagsordnen:o)
Jeg håber du kan bruge ovenstående. Held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske