Brev:
Ammestop og almindelig mad
22. januar 2007
Alder:
6 mdr.
Ammestop og almindelig mad
Kære Helen,
Ja, nu hober spørgsmålene sig op herfra...
Vores søn var i de første par dage i sidste uge forkølet, næsen løb og han hostede. Onsdag var han okay, og fik sin 5. mdrs vaccine. Efterfølgende fik han tårnhøj feber (natten til torsdag), og torsdag eftermiddag var vi ved lægen med ham (38.7) Hun undersøgte ham, og vi fik nogle febernedsættende piller; men på trods af dem fik han alligevel næsten 40 i feber om natten.
Det fortog sig i løbet af fredag og lørdag, hvorefter han er blevet rødspættet på kroppen og i dag også på armene - vi går lidt ud fra af det har været 3 dags feber.
I den uge, hvor han har været syg af det ene og det andet, har han til stadighed nægtet brystet om dagen og kun fået det om natten. Men nu vil han heller ikke det om natten, så jeg har efterhånden accepteret, at det vist var den amning... Jeg har ikke malket ud i løbet af dagen, for jeg har umiddelbart tænkt, at hvis han ikke vil, så vil han ikke og nu er han også blevet ammet i næsten 6 mdr. Men, bør jeg malke ud i løbet af dagen? eller er det bare hans måde, at stoppe amningen på? (ihvertfald de store måltider, som ikke bare er tryghed og nærvær)
I morges var han dog alligevel helt på tværs - han ville ikke tage brystet nede i sengen (det var det, som du nævnte, med at skabe rammerne for, at han ville tage brystet), da vi kom i op i stuen ville han ikke tage flasken, men lige pludselig gerne brystet...
Mht. til flaske, så er der også lige et par spørgsmål... I princippet skulle han jo have mere eller mindre omkring 1000 ml MME fordelt over døgnet; men det får han ikke - eller rettere sagt, det tager han ikke. Maks 150 ml ad gangen (og så er det en god gang..) og kun 3-4 gange om dagen (jeg har ikke styr på hvor meget han får af brystet om natten, men umiddelbart ikke nok, da han kun lige sutter lidt og falder i søvn) Hvordan kan jeg være sikker på, at han får nok? Min kæreste siger: Vi bestemmer hvad, han bestemmer hvor meget! Og det har han vel ret i; men alligevel?
Det bringer mig videre til skemad: Da han var omkring 4½ måned, sad han og åbnede munden hver gang vi førte en gaffel eller ske op til munden og fulgte denne meget nøje (altså når vi selv spiste, da fik han stadig kun bryst). Jeg tænkte, at det nok var et tegn på, at han nu syntes, at det kunne være interessant, at få lidt anden mad (grød). Det fik han så, bare prøvemundfulde og lidt efter lidt, lidt mere. Han kunne godt lide risgrød og frugtmos - specielt banan, og åbnede gladelig munden, hver gang maden kom.
Nu er sagen bare en anden - han lukker munden eller åbner kun den meget lidt, så skeen under alle omstændigheder ikke kan komme ind, spytter maden ud eller vender ansigtet væk. Så stopper vores måltider jo ret hurtigt, når han ikke vil have noget. I dag tænkte jeg så, at det kunne jo være, at det var tiden til noget andet mad end lige moset gulerødder, blomkål, kartoffel eller risgrød med frugt, så jeg lavede lidt havregrød til ham til middag og til aften fik han en lille smagsprøve på lidt rodfrugter - og der skete præcis det samme, som der ellers er sket det sidste stykke tid...
Nu er det så jeg tænker, om vi kan gå tilbage til kun mælk (hvilket jo nok bliver flaske) og så se tiden an, om han viser interesse lidt senere? Eller kan det være noget helt andet?
Den sidste ting i denne lange mail handler om det at spise, når man vågner!
Det skal lige siges til din ros, at efter jeg læste både dine råd til mig selv; men også et til en anden mor er vores søns søvn om dagen bare blevet ti-fire, og det er SÅ dejligt. Han vågner om morgenen kl 6:30 - 7:00 og er oppe ca. 2 timer med sin far (i hverdagen får jeg lov at sove længe :o) og kommer så ned til sin formiddagslur efter han har fået lidt mælk. Så sover han 2 timers tid og er frisk og klar igen, omkring kl 13 - 13:30 er han klar til sin middagslur, og i starten varede den kun ½ time uden vi kunne får ham til at sove videre; men efter vi begyndte at putte på samme måde både dag og nat (dog uden sang om dagen), så er luren efterhånden blevet længere og bedre, JUBII!!!!
Nå, men tilbage til emnet mad... Når han vågner vil han nemlig ikke have noget - men så efter en times tid måske mere, så vil han gerne (men som tidligere nævnt, synes jeg ikke han på noget tidspunkt tager et hovedmåltid). Jeg undre mig lidt over, at han hverken skal have slukket tørsten eller noget, når han vågner - det skulle han, da han kun fik bryst???
Jeg ved godt at børn er forskellige, og spiser og drikker forskellige mængder; men jeg synes nu, at vores søn tager meget lidt... Han vejer det han skal og er glad og aktiv (vejer pt 7 kg og er 67 cm)
Tak for en fantastisk brevkasse!, det er helt ubeskriveligt dejligt at have den/dog kun en tast herfra :o)
Tine