Svar: Mængde modermælkserstatning
22. januar 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Betina
Som udgangspunkt skal børn der får flaske have lov til at være selvregulerende på samme måde som børn der bliver ammet. Reglen om 1/6 af vægten i døgnet er kun vejledende og nogle børn vil derfor spise mindre og andre mere. Det betyder altså ikke at han skal have det.
Det du skal vurdere ud fra er hvordan han vokser og trives. Du beskriver en dreng som nogle gange spiser store portioner og sover længere, og andre gange spiser mindre portioner med til gengæld så ikke sover så længe og derfor spiser hyppigere. Det fortælle mig at han er rimeligt god til at regulere sit behov.
Samtidig fortæller du at han har taget på og at du formoder han har taget ca 400g på over 14 dage - det lyder lige efter bogen.
Lige nu og her, så ville jeg derfor tage det roligt og gå ud fra at han din lille dreng spiser det han har behov for. Hvis du oplever at han begynder at nedsætte mængden yderligere og han taber sig eller vægten står stille, så skal du lige drøfte det med lægen. Men som du beskriver det nu, så lyder det helt okay.
Jeg vil tror at han lige nu trives godt med nuværende mængde og i løbet af de næste par uger vil han så begynde at øge sit mælkebehov igen.
Fortsat held og lykke og god weekend, når I når så langt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske