Brev:
Skal vi introducere sutteflasken?
22. januar 2007
Alder:
3 mdr.
Skal vi introducere sutteflasken?
Hej Helen
Nu har jeg læst en masse rigtig gode spørgsmål og svar her på siden, men jeg har ikke kunne finde noget svar på mine egne udfordringer...
Jeg er førstegangsmor til en dejlig dreng på knapt 4 mdr. Det skal siges, at han er stor af sin alder og vejer ca. 7,2 kg. Han har en glubende appetit, og jeg har indtil nu ammet ham fuldt. Dog vågner han alt for meget om natten (ca. 10 gange), og selvom han ikke får mad hver gang ("kun" 3 gange), vil jeg høre om du har nogle gode råd til mig.
Omkring amning/flaske:
Jeg har nu i knapt 2 uger forsøgt at lære ham at drikke mælk af en flaske. Det virker nemlig som om, jeg slet ikke kan stille hans sult om aftenen. Jeg har prøvet med både min egen mælk, og 2 forskellige slags mme. Intet af det vil han ha'.
Jeg tror at udfordringen ligger i, at mælken kommer alt for let i munden på ham - han behøver slet ikke at sutte (men gør heller ingen tiltag i den retning). Han bruger heller ikke sut, og jeg tænker om det måske er derfor det er særligt vanskeligt for ham at vænne sig til flasken?
Min mand har også prøvet at give ham flaske (han lugter jo ikke af mælk ligesom mig), men også uden held. Har du nogen fif - eller skal vi bare holde ud indtil han må få mos og grød osv. når han bliver 4 mdr.? Og hvad så med vælling... ? Skal vi så bare udelukke dette fra hans kost ?
Omkring søvn:
Han har ellers en fin rytme mht. at blive puttet mellem 19 og 19.30 - her spiser han fra begge sider med en glubende sult. Han vågner for at spise igen ca. kl. 23.30, kl. 3 og kl. 5.30 (og igen når vi står op ved 7-tiden). Alle de andre gange han "vågner" (ca. en gang i timen), kan jeg få ham til at sove videre ved at vugge ham kortvarigt og putte ham i seng igen.
Men det er bare utrolig hårdt at skulle stå op så mange gange hver nat - og jeg føler en forfærdelig træthed selvom jeg går i seng samtidig med ham de fleste aftener... Egentlig tror jeg ikke han vågner helt op, fordi jeg har erfaret, at han er nemmere at få til at sove videre, hvis jeg skynder mig at vugge ham i søvn igen. Måske er det her jeg gør noget forkert?
Jeg vil helst ikke vænne ham til, at han skal vugges i søvn hele natten - vil jo gerne have et barn der sover nogenlunde igennem om natten. For jeg har det ok med at skulle stå op for at amme ham 2-3 gange hver nat, men det er alle de andre "forstyrrelser" jeg håber på at kunne undgå...
Hvad foreslår du jeg skal gøre? Jeg er ikke til "Godnat og sov godt - metoden", men jeg kan heller ikke se hvordan "Sov igennem uden gråd" kan hjælpe os...
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Venligst
Christina