Svar: Fortsat natteuro og skemad 7 måneder
22. januar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære H
Jeg læser ud af dit brev, at din dreng tilbydes skemad 3 gange dagligt, men at det i øjeblikket ofte er sådan, at han ikke spiser særlig meget og gør han ikke dette, så ammes han i stedet.
Derfor tænker jeg at det vil være en god idé at du prøver at holde lidt igen med amning. Det er godt at du ammer og han må meget gerne få din mælk - du kan sagtens dække hans mælkebehov, men det er vigtigt at amningen ikke automatisk erstatter et rigtigt måltid og det er vigtigt at indtaget af mælk ikke kommer til at fylde så meget, at det tager pladsen op for den egentlige mad.
Jeg har en forestilling om at din dreng hyppige opvågninger natten igennem godt kan skyldes amning. Både trygheden ved dette, men bestemt også at hans egentlige indtag (det der egentlig skal gøre ham godt mæt) ikke er det, som fylder mest.
Derudover tænker jeg at han nu, hvor han er 7 måneder gammel skal til at have meget mere af jeres mad. Det er simpelthen for kedeligt at leve af mild grød og mos og han er så gammel nu at han godt kan se at I spiser noget andet end ham.
Og ja det er vigtigt at han får kød og fisk og hans mad bør tage udgangspunkt i jeres mad. Han skal igang med mere familiemad nu. Det er slet ikke sikkert at han kan klare rugbrød, nogle børn kan først dette i 8-9 måneders alderen, men du må gerne forsøge med helt små bidder.
Du må gerne bruge leverpostej. Børn må gerne få lidt salt og hvis du f.eks. bruger en almindelig lille mængde salt i kogevandet, når du koger grøntsager så kan I også alle spise det samme. Generelt må børn gerne få krydderi og det kan godt lide at maden smager af noget. Der er derfor heller intet i vejen for at du bruger lidt tørret timian, oregano, basilikum, karry og lignende i madlavningen. Jo mere det smager, jo bedre er det.
Kød og fisk bør koges eller lavet i ovn. Men hvis du laver en gang millionbøf og laver kartoffelmos med sødmælk, så kan I alle spise det samme. Her vil det hakkede kød jo ikke være hårdt stegt, men vil have simret i den brune sovs på panden - og det må han gerne få lidt af.
Som pålæg på rugbrød kan også bruges grøntsagsmos, - det bør i hans alder også serveres ved siden af, så du er sikker på at han bliver mæt nok. Du kan også bruge sildepostej, rognpostej, smøreost og lignende.
Så jeg tænker mere nyt og spændende mad, som vil vække interesse og dermed vil han forhåbentlig spise mere, blive mere mæt og sove bedre. Det er et løbende madindtag om dagen, som spiller ind på en god nattesøvn - det er således ikke det at proppe ham helt vildt om aftenen.
Med hensyn til hans opvågninger om natten, så prøv om I kan holde ham på eget værelse til tidlig morgen. Jeg ved godt at det er svært på det tidspunkt, men det er ret vigtigt at han bibeholde de gode sovevaner han et eller andet sted jo har haft, især fordi han i løbet af de næste måneder vil komme mere i separationsfasen og dermed søge jer meget mere end han gør nu.
Måske kan far tage over om natte og det kan gøre en forskel. I kan forsøge det her i weekenden og se om det ændrer sig lidt.
En plan for dagen med 3-4 måltider skemad og amning kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Grød med frugtmos, vand af kop
Sover formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med kød/fisk og hertil forsøge med lidt små stykker rugbrød. Det han ser I andre spiser. Vand af kop.
Puttes til middagslur (evt. en amning her)
Eftermiddag: Amning eller lidt grød, evt. med frugt, vand at kop
Aften: Mere og mere familiemad, grøntsagsmos med kød/fisk, frugt til dessert
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes
Nat: Evt. vand
4 amninger plejer i denne alder at være nok til at dække mælkebehovet og ved siden af dette skal så den egentlige mad.
Med hensyn til klapvogn, så tænker jeg at han i en alder af 8 måneder vil være rimeligt stærk i ryggen og umiddelbart godt kan klare at ligge i en klapvogn. I kan overveje om det ville være en god idé at flytte barnevognsmadrassen over i klapvognen, da han så ligger bedre og ikke vil få stød op i ryggen på samme måde som hvis der ikke var madras. Det er netop problemet med klapvogn, at de ofte ikke er isoleret i bunden og nogle gange kan man godt mærke 'stativet' igennem stoffet - så en madras i vil være godt.
Med hensyn til at sved meget, så er dette hormonelt betinget. Kvinder som ikke ammer oplever også ofte dette efter en fødsel. Det plejer dog at blive mindre i takt med at barnet bliver ældre, og det lyder helt sandsynligt at det også vil mindskes, når du nedtrapper amningen.
Rigtig meget held og lykke fortsat og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske