Svar: Arp, figenpålæg, uro, mælk mv.
23. januar 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Mor
Svarer lige på dine spørgsmål i den rækkefølge de kommer:o)
Da du har haft glæde af olie tidligere vil jeg foreslå dig at forsøge dette igen. Prøv at smøre din datters hovedbund ind i olie, giv hende en hue på og lad hende sove med det nogle timer. Det kunne f.eks. være når hun sover til middag, eller når hun skal sove natten over.
Jeg ved der findes en arpcreme fra firmaet Melissa, som forældre er meget glade for. Den er desværre ikke gået igennem Tænk og Test´s test af plejeprodukter til børn og den skulle ifølge testen indeholde to af de allergifremkaldende parfumestoffer. Jeg tænker du kan spørge på apoteket om de har et bedre alternativ, du kan også kontakte lægen, hvis det er meget slemt og høre om det er nødvendigt med en mere medicinsk salve.
Ellers er det opblødning med olie, vask med skumklud og redning med tættekam, som er vejen frem.
Med hensyn til figen/daddel pålæg, så indeholder dette ikke svampegift, som rosiner, så i forhold til dette er der ikke problemer. Men det er som du skriver meget sødt og det klistrer til tænderne og er god grubund for Karies og Baktus. Det er derfor mere at betegne som slik end som rigtig mad. Det vil sige at barnet ikke skal fylde sig med det dagligt og det bør efter min mening serveres sammen med rugbrød.
Med hensyn til at karte rundt om natten, så er det godt at du sørger for at klæde din datter på. Skal du op at tisse en gang i nattens løb, må du lige give hende dyne på, når du nu alligevel er oppe, men ellers er der ikke så meget du kan gøre.
Tidligere ville jeg altid anbefale at skifte til en juniordyne, men sundhedsstyrelsen har nu været fremme og sige at juniordyne ikke bør bruges før barnet er 1 år af hensyn til vuggedød. Det lyder dog som om din datter ikke har problemer med at bevæge sig rundt, så risikoen er nok minimal. Du skriver ikke hvor stor hun er, men er hun en fysisk stor pige, så ville en større dyne nok gøre sig - om ikke andet om et par måneder, hvor hun så vil være et år.
Med hensyn til at gå på tå, så gør børn ofte dette i begyndelsen, hvor de lærer sig at gå omkring. Stille og roligt bør de dog komme ned på flad fod og det lyder umiddelbart som om jeres datter godt kan dette. Jeg tænker derfor I kan få lægen til lige at se på det, når hun skal til 1 års undersøgelse. Hvis hun viser sig at være tågænger bør hun ses af en fysioterapeut, som kan lave nogle øvelser med hende og som kan instruere jer forældre i, hvordan I kan støtte hende videre. Men mon ikke det kommer af sig selv.
Med hensyn til mælk, så kan dette jo drikkes både koldt og varmt, af glas og af kop osv. og nogle gange skaber det større interesse at forsøge noget nyt. I kan også lave bananmilkshake, hvor I blender en banan med sødmælk og serverer dette - det er jo ligeså godt som at spise bananen og drikke mælken ved siden af.
Mælk kan hun også få via en portion tykmælk eller lignende og mælk kan også få på en portion frugtgrød (jordbærgrød med fløde), kalk får hun også via ost osv. som hun kan få til frokost og i aftensmaden.
Indtil hun er 12 måneder skal hun have mindst 400ml modermælkserstatning dagligt for at få sit jernbehov dækket. Hvis hun ikke får dette, skal hun have fuld dosis jern ved siden af. Efter 12 måneders alderen går man ud fra at barnet spiser familiens mad og hvis man spiser rimeligt varieret og får især jernholdige madvarer så vil barnet blive dækket ind.
Hvis du bliver i tvivl kan du altid give din datter en multivitaminpille. I begyndelsen skal den knækkes i kvarte, så hun ikke får den galt i halsen.
Tænder skal børstes - især hvis man får figenpålæg:o) Det kan være en god idé at bryde den vane i er kommet ind i ved at lade tandbørstningen foregå et andet sted, af en anden person osv. end hun er vandt til. Nogle børn synes at en elektrisk tandbørste er sjov, andre bliver bange for den, I må forsøge jer lidt frem.
Fortsat held og lykke med hende. Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske