Svar: Amning og vægttab - 6 mdr.
24. januar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Karina
Forvirringen opstår fordi der er tale om forskellige ting. Det er sådan, at når man ammer så nedlejres der nogle 'fedtdepoter' især på baller og hofter og de vil som regel være der sålænge man ammer. Disse depoter forsvinder altså først, når man stopper med at amme og det er således først her at de fleste kvinder oplever at få 'deres facon igen'.
Samtidig vejer mælk jo også en del og dit brystmål øges også under amning. Dette giver også et lidt højere vægt og der kan godt ligge et kilo ekstra her.
Når det er sagt, så er det dog også sådan at hvis man har taget mere på i graviditeten end barnet, moderkage, fostervand, ammedepoter osv. vejer - altså en reel overvægt, så skal man arbejde for at få dette af efter fødslen, fuldstændig ligesom man skal hvis man ellers skulle tabe sig. Det man vejer for meget, fordi man måske har tilladt sig 'at spise for to' det skal tabes ved kostomlægning, motion osv.
I Danmark går vi jo meget op i at børn skal sove ude og det er godt at trave ture med sit lille barn. Det giver naturligt også noget motion til mor. Måske kan der også være en forskel her.
Og så er det jo det at vi alle er forskellige og det er faktisk også sådan at enkelte kvinder, selvom det ikke er mange, risikerer at blive for tynde når de ammer.
Hmmm, lidt af mine tanker omkring amning og vægttab, håber du kan bruge det til noget:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske