Brev:
Lille vægtstigning 11 mdr. gammel
18. december 2003
Alder:
11 mdr.
Lille vægtstigning 11 mdr. gammel
Min datter på 10 måneder vil absolut ikke spise. Jeg har prøvet alt, og ved snart ikke, hvad jeg skal stille op.
Hun har lidt meget af reflux de første 6 måneder, men er tilsyneladende over det nu. Men kan spiserøret have taget skade af alt den mavesyre?
Jeg går til vægtkontrol hver måned hos egen læge, da min datter kun vejer 7 kg og er 72 cm lang. Fødselsvægten var 3474 og længden 50 cm. Vægtstigningen har været sparsom, og hun er for flere måneder siden falden af vægtkurven. Men er dog nu tilbage på nederste kurve. Hun er født til tiden, og ellers en sund og rask lille pige, som meget glad og nysgerrig. Hun kravler og går rundt om sofabordet.
Men jeg kan ikke få hende til at spise. Jeg har forsøgt længe at lade hende spise det vi spiser, og altid sammen med os. Jeg forsøger med rugbrødshapsere, og det gik godt for en tid. Men nu er hun begynde spytte dem ud. Og hun gider ikke spise dem selv. Vi giver hende altid noget mad hun kan sidde med selv, men hun putter det sjældent i munden.
Hvis jeg laver mos, eller grød kan jeg have held til at give hende 5 skefulde, og så er det også slut.
Jeg ammer hende stadigvæk 6-8 gange i døgnet, og har prøvet på at skære ned, men hun spiser ikke mere af den grund. Jeg fatter ikke hvad hun lever af, for mælken indeholder vel ikke meget fedt længere? Jeg bliver jo også nødt til at stoppe amningen, da min barsel snart slutter. Jeg kan heller ikke blive ved med at holde til at skulle op 2 til 3 gange om natten. Hvordan skal jeg stoppe amningen?
Det hele er virkelig ved at gå i hårdknude, og jeg ved godt at hun nok kan mærke det.
Vi forsøger også at give hende lidt mad når hun leger, og det er snart det eneste tidspunkt at vi kan have held til at give hende en smule mad. Og så lige når vi går tur med barnevognen. Men det er vel en glidebane?
Jeg har også forsøgt kun at give hende mad hver 3. time, for at hun skulle samle appetit. Men det hjælper ikke. Så jeg tilbyder frugt, grønt, rugbrødshapsere med jævne mellemrum.
For ca. 1 måned siden brød begge fortænder gennem, så det kan vil ikke længere være tænderne?
Jeg håber du kan give mig nogle gode råd.
På forhånd tusinde tak
Med venlig hilsen
Rikke