Svar: Lille vægtstigning 11 mdr. gammel
18. december 2003
Alder:
11 mdr.
Kære Rikke
Når jeg læser dit brev får jeg fornemmelsen af at du egentlig gerne vil stoppe med at amme, men bliver ved, fordi "så får din datter jo trods alt noget", men jeg tror du skal holde op med at amme nu:o)
Det er jo altid svært at vide, hvor meget mælk barnet egentlig får ved brystet, men hvis du ammer 2-3 gange i løbet af natten og også et par gange i løbet af dagen, så kan hun sagtens få så meget mælk, at det tager lysten og behovet for anden mad. Man taler nogle gange om "mælkedrankere".
Du skal for det første stoppe med at amme om natten. I stedet må du eller far tilbyde hende vand, hvis hun vågner og er sulten. Det vil hun højst sandsynligt gøre og det bliver nok en lidt svær periode for jer alle tre, men i sidste ende er det nødvendigt og til jer alles bedste:o) Da du er vant til at amme om natten, vil du sandsynligvis få lidt brystspændinger om morgenen, hvis hun ikke har været på natten igennem. Det kan derfor godt være nødvendigt at du ammer din datter om morgenen i et par dage. I løbet af dagen må du også forsøge at holde igen. Du kan evt. amme hende, når hun skal sove om aftenen, hvis hun er vant til dette, men efterhånden skal du trappe ned, så du ender med at holde helt op.
Jeg tror at du langsomt vil opleve at hun får sulten og lysten til mad igen.
Læs i øvrigt mit råd til det spørgsmål der hedder "Min datter på 11 mdr. vil ikke spise". Du kan gøre brug af nogle af de ting der er nævnt der.
Med hensyn til din datters vægt, så er det rigtigt at hun ikke er stor, men I bliver fulgt af læge og det lyder som om at der er styr på det. Om den reflux hun havde som spæd skulle betyde noget nu, tror jeg umiddelbart ikke, men jeg skal ikke kunne sige det.
Din datter lyder i øvrigt til at være en energisk lille pige, som er godt med udviklingsmæssigt trods sin størrelse. Du skal tænke på at hun jo også bruger meget energi, hvis hun hører til de nysgerrige og meget aktive børn i modsætning til de børn der bare sidder.
Jeg kunne forestille mig at du sikkert også får en masse kommentarer som "er hun 10 mdr - hun er da ikke særlig stor at sin alder, hva`?" Det hopper du op og falder ned på. Der er ingen grund til at lade sig gå på af det, du kan jo hverken gøre fra eller til, hvis bare du sørger for at tilbyde den mad hun har behov for:o) Lad vær med at sammenligne, men nyd din datter som hun er, det skal nok gå det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske