Svar: Søvnproblemer - 7 mdr.
24. januar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Maria
Hvis I gerne vil ændre på jeres datters søvn rytme, så tænker jeg at I bliver nødt til at ændre allerede fra morgenstunden. Som det er lige nu, sover jeres datter meget længe og det er rigtig dejligt, men til gengæld er hun så vågen om aftenen.
I nogle familier, hvor den ene af forældrene f.eks. arbejder om aftenen, så vil en sådan soverytme være guld værd. Så kan den forældre som arbejder om aftenen få lov til at sove længe om morgenen og samtidig også være heldig at nå at sige godnat om aftenen. Men hvis man ikke arbejder sådan, så er det jo værd at ændre rytme.
Det betyder så, at I skal stå op om morgenen. I må meget gerne stå op kl. 8, hvor hun så kan få sin morgenmad. Så kan hun få lidt frisk frugt om formiddagen eller lidt frugtmos og lidt mælk eller vand af kop og så sove formiddagslur allerede kl. 10. Her vil hun kunne sove 45-60 minutter, som er meget normalt for hendes alder, komme op og få frokost og så blive puttet til middagslur næsten som nu. Tilgengæld vil hun måske kunne sove lidt længere fordi hun har været tidligt oppe og så skulle hun meget gerne holdes gang i, så hun kan undvære den sene eftermiddagslur. Hvis hun vedbliver at sove 1½-2 timer der, så kan I ikke regne med at hun holder sig sovende om aftenen.
En plan for dagen med ca. tider kunne se således ud:
Tidlig morgen (6): Lidt mme at sove lidt videre på, men ikke så meget at det fylder for meget op i maven.
Morgen (8): Vækkes og får morgenmad, havregrød eller lignende.
Formiddag (9.30): Frisk frugt, evt. lidt frugtmos med mælk. Evt. en flaske at sove på.
Puttes i barnevogn ca. 10 og sover til ca 11
Frokost (12): Grøntsagsmos med kød/fisk, måske kan hun begynde at få lidt brødskorper i hånden eller måske små hapsere af rugbrød ved siden af. Mælk eller vand af kop.
Evt. en flaske og puttes til middaglur omkring kl. 13. sover forhåbentlig et par timer, da hun har været tidligt oppe.
Eftermiddag (15-16): Grød, evt. med lidt frugtmos, mælk eller vand af kop. En flaske her får hende nok til at falde i søvn. Hvis hun ender med at sove her, så skal det kun være en powernap på 30 minutter.
Aften (18): Grøntsagsmos med kød/fisk og mere og mere af jeres mad. Evt. lidt frugt eller frugtmos til dessert. Vand eller mælk af kop
Puttes til natten (20): Vælling at sove på
Sen aften (23): En flaske at sove på. Kan spise denne i søvne. Tanken er jo at hun sover i tidsrummet 20-06 og således bare sover videre her.
Nat (23-06): Sover. Hvis hun vågner, hjælpes med at skifte stilling og puttes videre i søvnen.
Håber mine tanker hjælper jeg lidt videre. Rigtig meget held og lykke med projekt "vend rytme" og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske