Svar: Stadig urolig søvn - 8 mdr.
25. januar 2007
Alder:
8 mdr.
Kære frustrerede mor
Jeg kan godt fornemme din frustration gennem dit brev. Det står rigtigt meget imellem linierne og jeg kan forstå at du også har talt med lægen om hvor svært det hele er lige nu. Det er rigtig godt. Jeg vil meget gerne hjælpe hvor jeg kan, men det er vigtigt at du også taler med nogen omkring dig, som kender dig og din lille dreng og som kan hjælpe med at finde ud af hvad en god løsning er for jer.
For det første er det uholdbart at du har blødningsforstyrrelser. Det har du bare slet ikke overskud til lige nu og det er for at sige det lige ud: sk... irriterende! Hvis lægen mener det er minipiller og du derfor skal have en anden form for prævention, som kan spille ind på amningen - ja så må amningen jo tages op til revision.
Tobias er nu 8½ måned. Det betyder at han faktisk godt kan begynde at få lidt mere komælk. Fra 9 måneders alderen kan komælk udgøre en større del at mælkeindtaget og du vil således kunne tilbyde tykmælk og lignende for at dække hans mælkeindtag. Det behøver altså ikke være mor.
Det er dog stadig vigtigt at han får sit jernbehov dækket og det kunne han f.eks. få via flaske. Modermælkserstatning ligger anderledes i maven og kan give en anden ro. Det kunne være med til at give jer nogle roligere nætter. Man kan naturligvis diskutere hvorvidt man skal introducere en flaske nu, men helt ærligt, så tænker jeg at i lige netop jeres situation, så er det vigtigt at han bliver fyldt godt op med mælk inden han skal sove og det bliver han lettest med en flaske. Samtidig vil den også kunne dække noget af hans suttebehov.
Og selvfølgelig skal I af med flasken igen, men det tager vi til den tid. Lige nu handler det om at finde en løsning, som kan give mest ro og overskud i jeres lille familie.
Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvorvidt I har forsøgt med flaske tidligere. Men uanset hvad, så sker det ikke noget ved at prøve og lad far forsøge sig, da han ikke forbindes med amning. så vidt jeg husker, så har I tidligere forsøgt jer med vælling lavet af din mælk?
Jeg ved godt at du lige nu er inde på mælkefri diæt - er det til ham eller dig? Har du drøftet det med lægen? Umiddelbart tænker jeg at hvis din dreng ikke har nogen symptomer på at have mælkeallergi eller intolerance overfor mælk, så hjælper en diæt jer ikke. Og ønsker du at stoppe amning nu, for at du selv kan få det bedre og I kan få bedre nætter, så sker det ikke uden at sætte et andet mælkeindtag i stedet.
En plan for dagen for et barn på 8-9 måneder med mad, flaske og lure kunne se således ud:
Morgen: Grød evt. med lidt frugtmos eller flaske
Formiddag: Evt. Grød med frugt. Det kan også være ½ bolle med smør og lidt banan alt efter hvor god han er til at tygge. Vand eller mælk af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost: Rugbrødshapsere med smørbart pålæg og tilbehør af grøntsagsmos, gerne med lidt kød eller fisk, vand eller mælk af kop
Puttes til middagslur. Vil måske have behov for en flaske her.
Eftermiddag: En lille portion tykmælk evt. med rugbrødsdrys, frugtmos eller friske bær. En ½ bolle med lidt smør, måske lidt ost og frugt i små stykker. Vand af kop
Sen eftermiddag: Evt. en flaske
Aften: Familiens mad serveret i små stykker, gerne med lidt grøntsagsmos ved siden af som nu evt. lidt frugtmos eller frisk frugt til dessert, vand eller mælk af kop
Flaske og puttes til natten
Sen aften: Evt. flaske
Nat (24-06): Vand
Det var det med maden og rytmen. Derudover tænker jeg at det er rigtig vigtigt at du ved at din dreng vågner fordi han har lært sig det. Han har igennem en periode haft ondt i ørerne og det betyder at når han har ligget lidt, så er han blevet vækket af et smertende jag, som han ikke forstår og ikke kan forklares. Samtidig har han sandsynligvis være lidt forkølet og måske haft svært ved at trække vejret og det kan jo være helt klaustrofobisk for et lille barn.
Selvom han nu har fået dræn, ikke længere er forkølet og det hele jo skulle være overstået, så er det bare sådan at kroppen husker. Hans lille krop er ligesom vænnet til at vågne op og det tager rigtig lang tid at ændre dette mønster og få en ny erfaring med sig. Det er lidt ligesom voksne som har stress, de har også tit søvnproblemer og selv lang tid efter at man har været stresset og evt. har fået behandling, så skal der næsten ingenting til - den mindste lille ting, som minder om noget man har oplevet stresset før og vupti, så er processen igang. Igen er det som om kroppen husker.
Samtidig er din dreng i det der hedder separationsfasen, hvor han skal løsrive sig fra dig og turde begynde at kravle ud i verden omkring sig. Verden synes pludselig stor og farlig og netop derfor er han mere morsyg i øjeblikket.
Din dreng gennemgår altså en helt normal udvikling og det er ikke fordi det er noget galt med ham. Ting tager bare tid og I skal nu forsøge at finde en løsning som er god for jer alle og som giver jer alle 3 et lidt større overskud.
Du skriver til mig at "du græd hver dag til sidst" og "jeg er endt i en depressionslignende tilstand" - er det noget du drøfter med lægen? Det er altså meget vigtigt at du får hjælp til disse ting.
Det at blive vækket natten igennem er utrolig hårdt og kan jo nogle gange minde om torturmetoder, hvis man konstant ikke får lov til at sove mere end 1½ time af gangen - det kan ingen af os holde til i længden. så der er ikke noget at sige til at du bukker under til sidst - det er menneskeligt, og det gør dig ikke til en dårlig mor, tværtimod!
Hvad har I af netværk? Kunne det være en løsning for jer at lade Tobias passe af bedstemor eller en anden bare en enkelt aften og nat. Måske hos dem eller måske hos jer og så kunne du og Tobias´ far lave noget sammen. Gå ud at spise, en tur i biografen eller bestille et værelse et eller andet sted, bare for at få lov til at sove uden forstyrrelser.
Måske kunne I også finde en løsning hvor I byttede hjem med bedsteforældrene for en aften. Du og din mand/kæreste sov hos bedsteforældrene og de sov hos jer og passede Tobias - det koster ikke noget og I har fred og ro. Samtidig er Tobias hjemme hvor han kender tingene og føler sig tryg.
Nogle gange skal man turde bede om hjælp og sige til sig selv at det er okay at have behov for at komme væk og bare en enkelt nat kan virkelig gøre underværker.
Tænk over det og se om det er en mulighed. Sender dig et stort knus og håber du kan bruge mine tanker:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske