Brev:
Tvillinger på 5 1/2 måned og mad?
26. januar 2007
Alder:
5 mdr.
Tvillinger på 5 1/2 måned og mad?
Hej Helen.
Jeg har længe læst med i din brevkasse og syntes virkelig du er meget grundig med dine svar. Har også fået svar på mange af mine spørgsmål. Derfor har jeg nu meldt mig ind, da jeg har nogle spørgsmål, der kunne være rart at få besvaret.
Lidt baggrundsviden som måske har betydning:
Fødte mine tvillinger i uge 36+0 ved akut kejsersnit, pga. at Emma ikke voksede nok, samt der ikke var nok fostervand.
Emma vejede 2043 g. og var 45 cm. Idag ca. 6000 g. og ca 64 cm
Sebastian vejede 2319 g. og var 47 cm. Idag 6800 g. og ca 66 cm
Begge blev ammet i ca. 3 1/2 måned suppl. med mme. Derefter har det kun været mme (grøn allomin)
De får begge grød (hjemmelavet hirsegrød) til frokost.
Og nu kommer mit spørgsmål så:
Hvor meget mælk skal de have? Jeg tror nemlig ikke at de får nok mælk i løbet af en dag og hvordan syntes du i det hele taget, vores rytme ser ud.
Vores dag ser ca. således ud.
6:30-7:00 står vi op. De bliver vasket og får tøj på.
7:30-8:00 Begynder jeg at give dem mad. De spiser for tiden ca. 200 ml.
8:30-9:00 Bliver de puttet i barnevogn og sover ofte 2 1/2 time
Ca kl 12 får de hirsegrød, hvor Sebastian spiser det meste. Emma får ca 100 ml MME ved siden af.
13:30-14:00 bliver de puttet i barnevogn og sover ofte 1 1/2-2 timer.
15:30.16:00: MME 180-200 ml og derefter lidt hjemmelavet gulerodsmos.
17:00 Puttes de i barnevogn og sover en lille time.
19:00: MME ca 200 ml og puttes herefter til natten.
03:00: MME ca 230 ml.
Grøden er lavet af 40g. hirseflager og 2 dl. vand og 1/2 dl. MME. Sebastian spiser stort set det hele. Får så lidt MME af kop, men det er begrænset, hvor meget der havner indenbords. - Skal jeg give ham halv portion grød og så få lidt mere MME i ham?
Havde også overvejet at liste lidt mælk i Sebastian, inden jeg gik i seng. Ikke så meget for at undgå natflasken, men mere for at sikre han fik nok. Men har kunne læse ud fra dine andre svar, at det ikke altid er godt at give mælk til natten, da det kan give en lidt urolig søvn. Så jeg ved ikke rigtig!!!
De har begge tissebleer, hver gang de bliver skiftet. Nogen gange mere end andre.
Syntes du, det virker som om de sover for meget. Det skal siges at efter 2 timer, så er de begge meget trætte.
De sover begge rimeligt godt om natten.
De er begge to glade børn, der pludre og hviner og ellers virker godt tilfredse.
Jeg glæder mig meget til at høre fra dig, da jeg som skrevet tidligere, har kunne bruge mange af de svar, du har givet til andre.
Venlig hilsen
Tvillingemor