Svar: Kost og mælkebehov
26. januar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Anette
Ulempen ved at amme er at man aldrig rigtig ved hvad barnet reelt får og det må derfor være et skøn.
Det har naturligvis noget at sige om du føler du har mælk til din datter. Dier hun effektivt ved brystet, kan du hører at hun synker, kan du se mælk i mundvigene og fornemme når brystet er fyldt contra når det er 'tømt'.
Hvis du oplever at have mælk til din datter og du oplever at hun virker tilfreds ved brystet, at hun spiser, tisser, tager på, udvikler sig, virker tilfreds osv. ja så må du gå ud fra at hun tager, hvad hun har behov for.
Jeg ved at der er lavet nogle undersøgelser som viser at børn omkring 6 måneders alderen drikker mellem 900-1000 ml mælk i døgnet hos deres mor. Og det kan godt passe at din datter drikker mellem 200-250ml hos dig, hver gang hun lægges til.
Hvis du bliver i tvivl om det er nok, så må du prøve at lægge hende til en ekstra gang eller at lave mad til hende med enten modermælkserstatning, udmalket modermælk eller bruge en lille smule sødmælk. Det er jo let at komme lidt mælk i og på grøden eller lære hende at drikke kold mælk af en kop.
Men helt overordnet set så burde de 4 amninger dagligt være okay, hvis din datter virker til at trives.
Håber dette er svar nok. Rigtig god weekend og held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske