Svar: Mad - 16 mdr.
26. januar 2007
Alder:
16 mdr.
Kære Skytte
For det første vil jeg sige at din datter har en alder, hvor børn generelt er meget selektive hvad angår mad. Hun vokser ikke så hurtigt mere og bruger ikke energi på samme måde som tidligere, så derfor føler hun heller ikke sult på samme måde. Samtidig så udvikler hun mere selvstændighed og vælger derfor selv til og fra - hvilket ofte ses på maden.
Hun er også så bevidst at hun ved, at hvis hun lukker munden, så kan det skabe en reaktion hos jer forældre og derfor skal I være opmærksomme på om hun kommer i centrum for middagsbordet, hvis hun ikke spiser og hvad det gør ved jer. Fordi vi forældre ved hvor vigtigt det er at børnene spiser, så finder vi jo ofte på alverdens ting for at få mad i dem. Nogle forældre laver specielle retter til børnene, andre kræver at der smages på det, atter andre lokker med en belønning osv. Det er masser af reaktioner.
Det bedste I kan gøre er at servere lidt for hende og lade hende gå igang og så ellers prøve ikke at fokusere på hende og hendes indtag, men give hende ro til at spise. Det er vigtigt at der er en lille smule af hver fødevare på hendes tallerken og jeg tænker også at det er vigtigt at I ikke giver hende for meget mad på tallerkenen af gangen. Alt for store portioner virker overvældende, så er det bedre at kunne give hende lidt ekstra, hvis hun virker til at kunne spise det.
Tænk også på farvevalg, så maden virker indbydende og lad være med at rode maden sammen med server det adskilt. Lidt majs, lidt ærter, lidt rød peberfrugt, kød ved siden af, ris, pasta, kartoffelbåde, sovsen ved siden af osv.
Hendes mad skal tage udgangspunkt i jeres mad og hvis hun hellere spiser rå grøntsager end kogte så er det jo okay. I den forbindelse vil jeg lige nævne at det faktisk nogle gange kan være en god idé at servere et lille fad med lidt gulerodsstænger, agurkestænger, minimajs, peberfrugt som sen eftermiddagsmad. De fleste børn har behov for et eller andet omkring kl.17 som ofte er et lidt kritisk tidspunkt. Hvis I serverer lidt grønt der, så behøver I ikke spekulere på hvad der så kommer indenbords til aftensmaden.
Samtidig tænker jeg at det vil hjælpe jer at se på hendes samlede indtag over en uge. Hvis man ser på hvad børn spiser i løbet af en dag, så kan det virke meget ensformigt, men hvis I ser på hvad hun spiser over flere dage så får hun måske lidt fra de forskellige fødevarer og det kan måske give jer lidt ro i sjælen.
Derudover tænker jeg at I naturligvis også skal være opmærksomme på hvad hun indtager af mælk. Nogle børn drikker så meget mælk og spiser så mange mælkeprodukter at det tager pladsen op for den egentlige mad.
Hun lyder til at være en pige med sans for kvalitet, så hvis bagerbrød ikke altid er muligt, så måske lidt boller der lige kan lunes i ovnen:o) Og med hensyn til pålæg som pilles af brødet, så er det okay så længe hun spiser begge dele. Alternativt kan smørbart pålæg komme på tale en gang imellem.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske