Svar: Putning og søvn - 8 mdr.
26. januar 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Christina
Dejligt at tingene nogle gange løser sig af sig selv:o)
Det lyder som en rigtig god idé at flytte hende på eget værelse netop fordi I tilsyneladende forstyrrer hinanden så meget. Det vil også gøre at I ikke reagerer alt for hurtigt på de lyde hun laver om natten og på den måde vil I måske alle lettere kunne finde roen og sove videre.
Det er svært at sætte tid på hvor længe der skal gå før I skal reagere, da det er helt forskelligt fra situation til situation. Hvis hun bare ligger og småklynker lidt i søvne fordi hun drømmer, så må hun gerne bare blive liggende. Hvis hun derimod virker oprigtigt ked af det, så skal I naturligvis reagere hurtigt og jeg tænker at her vil I ikke være i tvivl.
Hvis hun drømmer og virker meget urolig i sin søvn, så kan det nogle gange være en god idé at hjælpe hende med at skifte stilling og komme om på den anden side og så sover hun videre. Altså uden at tage hende op og uden at snakke med hende. At falde i søvn på mellem 2-10 minutter lyder super flot.
Med hensyn til amning om aftenen, så vil det måske være en god idé at udnytte at du nu skal være væk et par gange om ugen. På den måde vil hun stille og roligt kunne lære at falde i søvn uden brystet og måske en kop med lidt lun mælk i stedet som overgang.
Hvorvidt du kan bibeholde amningen nogle aftener og undvære den andre - det må komme an på en prøve. Måske får far store problemer, men det kan også godt være at jeres datter accepterer det fordi du ikke er hjemme så amning er udelukket. Det ses at børn godt kan skelne dette, men det ses også at det nogle gange forvirrer - igen er børn jo forskellige.
Så hvad har du lyst til og hvad føler du dig parat til? Det at stoppe amning afhænger jo også nogle gange af hvor mor er henne i processen. Hvis du føler dig parat til at slippe aftenamningen så kan I prøve det, hvis du synes det er svært, så prøv at se om det går med far og en kop mælk når du ikke er der. Måske vil din datter så af sig selv fravælge amningen og så kan I begge måske nå at følge med stille og roligt.
Rigtig meget held og lykke med det hele. Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske