Brev:
Antidepressiva, amning og mme
28. januar 2007
Alder:
1 mdr.
Antidepressiva, amning og mme
Hej Helen,
Jeg har en dejlig dreng på snart 5 uger. Ved fødslen vejede han 3250. 14 dage efter vejede han 3200, og ved vejning en uge efter vejede han 3300.
Min sundhedsplejerske synes ikke han havde taget nok på og rådede mig til at supplere med en flaske på 100 ml. om aftenen efter jeg havde ammet ham så meget jeg kunne. Det har jeg gjort nu i 2 uger og han har taget fint på - 3850.
MEN, både jeg selv og sundhedsplejersken er lidt i tvivl om hvorvidt jeg har nok mælk til ham. Og jeg synes problemet udvikler sig.
Jeg ammer ham ca. 10 gange i døgnet - lægger til så ofte det kan lade sig gøre i håb om at øge produktionen. Om natten og om formiddagen er der rimeligt med mælk. Men om dagen føles mine bryster meget mere "slatne" og han virker utilfreds.
Jeg lægger ham til og mælken kommer med det samme, jeg hører ham sluge, men efter 5-10 minutter holder slugelydene op, han hiver i mine brystvorter og virker irriteret. Han slipper ikke nødvendigvis! Når han så har sluppet, virker han pjevset og har svært ved at falde i søvn - modsat om natten. Jeg har som forsøg givet ham mme i sådanne situationer og han spiser lystigt 70-120 ml. efter at have ligget ved begge mine bryster (ca. 15 min. ved hvert hvorefter han nægter).
Ville han spise så meget, hvis han ikke var sulten?
Kan man overfodre? Om aftenen efter brystamning, når jeg giver ham 100 ml. mme som supplement spiser han rub og stub - skal jeg tilbyde ham mere?
(Han har såmænd gode tissebleer, men skider kun hver 4. dag)
Det skal siges at jeg tager anti-depressive, og min sundhedsplejerske tror det kan have indvirkning på mælkeproduktionen, men min læge siger, at der ikke findes forskning der bekræfter det. Jeg har tidligere haft en depression men har det fint nu - har faktisk nærmest aldrig haft det bedre, men bliver ved med at tage pillerne efter anbefaling af min psykiater, for ikke at risikere fødselsdepression.
Jeg har det godt med at amme men vil allerhelst bare have en mæt og glad dreng - betyder det flaske med mme ved siden af - så er det fint med mig - men hvor meget og hvor ofte?
Med venlig hilsen
Julie