Brev:
Snart 9 mdr. med manglende søvn
28. januar 2007
Alder:
8 mdr.
Snart 9 mdr. med manglende søvn
Kære Helen
Jeg har forsøgt at læse nogle af de 827 spørgsmål, der allerede ligger inde under emnet Sovevaner. Egoistisk set, er jeg SÅ træt at jeg ikke orker at læse mere om noget som jeg føler ikke ramme vores problem direkte og beklager, at jeg ikke har overskud til at lede videre i emnet.
Vores næsten 9 mdr. gamle Christian er en skøn og glad drenge. Han vokser og udvikler sig rigtig godt. Problemet er, at vores guldklump ALDRIG har sovet natten igennem, uden at vågne op til mere end 5 gange. Det skal siges at han aldrig har været en "sovtryne" og kan ikke bare "falde om" af træthed.
Om dagen er det nu lykkedes for os, at putte ham i sin vogn udenfor - som også sker i vuggestuen og hos Farmor - og det virker som om han faktisk nyder det! Efter sit bad, sin mad og legetid er det også lykkedes for os at putte ham i seng om aftenen, efter noget MME, efter bogen 'Godnat og sov godt' princippet. Det kikser engang imellem eksempelvis hvis han bliver syg, og man så skal starte forfra - men det er ikke et problem.
Chr. har haft kolik, som endelig gik over i løbet af hans 7. mdr. Nætterne var dog de værste. Han blev vækket af bøvse anfald og vi kunne ikke lægge ham igen, mange gange ikke før der var gået næsten 3 timer. Han er klart blevet forvent, da vi så mange gange er kommet rendende (mange gange i løbet af et døgn) så snart han skreg. Han bliver stadig vækket engang imellem af disse bøvseproblemer - også om dagen.
Chr. spiser og drikker nok om dagen og som bogen 'Godnat og sov godt' siger - har han ikke behov for mere i løbet af natten, hvis hans behov er dækket i løbet af dagen. MEN Chr. vågner stadig flere gange om natten og græder efter sin MME. En typisk aften+nat hos os...
Mellem 20.00-21.00 bliver Chr. lagt efter noget MME og en mindre bøvsetur
Kl. 23 (på klokkeslættet) vågner Chr. igen, hvor vi så kan hente ham og lægger ham imellem os - Ja det er helt imod bogen men vi kan ikke holde til mere og har ikke overskud til at skulle op hver 2. time, og give ham mælk. Hvis ikke han får sin mælk bliver han helt ulykkelig, og når han får mælk men ikke nok vågner han ikke igen 2 timer senere men nogen gange allerede efter 1!
I løbet af dagen får han:
Inden aflevering i vuggestuen kl.0715 - 90-120ml MME
kl.1030 - en portion kartoffel + grøntsagsmos med vand i kop (jeg vil skyde på ca. 150ml - jeg er ikke sikker)
Om eftermiddag får han nogle gange frugtmos
I løbet af dagen i vuggestuen - får han imellem 10ml til 150ml MME (ikke sikkert de har tid til at sidde og give det til ham - det er et problem vi har haft i over 2 mdr. nu - vi har tilmed taget hans egen flaskesut med til dem)
Kl.1800 - en portion kartoffel + grøntsagsmos med kød + vand i kop (200ml i alt) spiser ikke det hele - måske kun 2/3 dele)
Kl.20 - 50-100ml MME
Sengetid
I øjeblikket drikker han 300ml+ MME fra Kl.23 af
Af den mænge mad og drikke han får i løbet af en vuggestue-dag, kan man måske indevende, at han ikke få sit væskebehov opfyldt i løbet af dagen, men i weekend'erne drikker han rigeligt MME og vand i løbet af dagen - omkring 300ml MME, tillige med frokost og aftensmad, og så en 100ml MME igen før sengetid. Selv oven på alt det mad starter "ritualet" igen med at vågne Kl. 23.
Spørgsmålet er, får han nok mad som næsten 9 mdr.s barn i løbet af dagen?
Er hans opførsel om natten med at vågne kl. 23 og så hver 2. time og være skrup sulten normal? Er det sult eller vane?
Vi ser frem til dit svar.
Med venlig hilsen
Meeeeeget trætte forældre - Dionne og Jesper