Brev:
1 årig pige vil ikke spise fast føde
28. januar 2007
Alder:
12 mdr.
1 årig pige vil ikke spise fast føde
Hej Helen
Vi har en dejlig glad pige på 1 år, men vi har problemer med at få hende til at spise fast føde. Hun er en slank pige og har været det fra start, vi har haft ekstra kontrol på hende af samme grund op til hun var 8 mdr hos egen læge. Hun er ikke et barn der melder sin sult. Lægen ved ikke hvordan han kan hjælpe os, hun er fint med i udvikling, super glad og tilfreds.
En normal dag for vores pige: (medhensyn til mad)
Omkring kl 6.00 - 200 ml mme
ca 8.00 - tilbydes havregrød, hvilket hun afviser
kl 11 i dagplejen - 1/4-1/2 rugbrød med leverpostej, vand af kop
får sin sutteflaske med 200 ml mme i forbindelse med lur
ca. kl. 15 i dagplejen - frugt, forskelligt vand af kop
kl 16.30 - frugt, kiks sødmælk af kop. efterfulgt af 100 ml mme
kl. 18.30 - tilbudt vores mad eller grød, men ender som regel med blot at spise kogte ærter, majs og gulerødder. Sødmælk af kop
kl 20 i forbindelse med natputning - 200 ml mme
vågner igen omkring Kl 23-24: - 100 ml mme
og igen omkring kl. 2 - 100 ml mme
og så starter vi forfra...
Som du nok kan læse får vores barn alt for meget mælk, særligt mme, hvilket vi udmærket er klar over. Det påvirker også hendes søvn, hun sover stort set aldrig mere end 4-5 timer i træk, hvilket sikkert skyldes at hun ikke bliver ordenlig mæt.
Vi har prøvet alverden synes jeg, og stå helt klart frustreret tilbage, vores læge kalder hende et mælkebarn og mener at hun ikke gider fast føde, da det er mere besværligt...
I spisesituationerne vende hun hovedet væk, skubber skeen, begynder at græde eller leger med maden (smider på gulvet) når hun en dag f. eks. gerne vil have havregrød og spiser meget snakker vi om ialt 40 g. Hvormeget kan betegnes som et måltid? Dagplejen har nøjagtig samme problemer som vi oplever herhjemme.
Jeg har forsøgt at tage natflaskerne fra hende og tilbyde vand i stedet, men hun bliver fuldstændig hysterisk og umulig at få til ro.
Men mit store spørgsmål er så, om du har nogle gode råd til hvordan jeg kan få hende vendt fra flasken til fast føde?
Mange hilsner fra en frustreret mor.
På forhånd tak