Svar: Udvikling - 6 mdr.
29. januar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Anette
Det er meget usædvanligt at børn vender sig flere gange fra ryg til mave og mave til ryg, når de kun er 3 uger gamle. De fleste børn vil først omkring 4 måneders alderen begynde at trille bevidst fra mave til ryg og først omkring 6 måneders alderen trille fra ryg til mave.
Børn er jo forskellige og udvikler sig i forskelligt tempo og det skal der være plads til. Da Ida nu er 6 måneder gammel, så tænker jeg at der ikke vil være noget i vejen for at du begynder at lave nogle bevæge lege med hende, så hun kommer lidt igang med at trille igen.
Bevægelege kan være:
- cykelbevægelser, hvor barnet selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene
- at gribe omkring barnets hænder og håndled og lade barnet selv trække sig op fra rygleje
- at støtte om barnets lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe barnet med at dreje underkroppen fra side til side
- at forsøge at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj.
- at hjælpe barnet med at få fat i egne tæer, når det ligger på ryggen og trille om maven.
Brug også dig selv og lad din datter trille lidt rundt på dig. Dans med hende i armene, så hun vugges og får 'luftture' der kilder i maven. At blive vugget og gynget stimulerer balancen og det fremmer den motoriske udvikling.
Jeg tror bestemt ikke at du skal være urolig og bekymret, men du må meget gerne forsøge at motivere hende til at bevæge sig mere:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske