Brev:
Rytme for søvn
29. januar 2007
Alder:
4 mdr.
Rytme for søvn
Hej Helen
For et stykke tid siden skrev jeg til ang. at min datter gylpede meget, du anbefalede at få egen læge sat ind i problemet, det gjorde jeg og det viste sig, at vores datter tog rigtig fint på selvom der var meget gylperi.
Heldigvis fik jeg også igen besøg af sundhedsplejerske, der havde ellers kun været 1 besøg af hende, da de havde meget travlt, men hun kom og har været her nogle gange og alt går rigtig fint.
Mit spørgsmål denne gang er ang. soverytme.
Vores datter er rigtig god til selv at falde i søvn, bliver bare lagt i barnevognen og putter sig så. Om aftenen bliver hun ligeledes bare lagt efter putteritual + flaske, og falder så selv i søvn temmelig hurtigt.
Desværre er der bare stadig ikke så meget rytme i det, det eneste faste er at hun kommer i seng mellem 18.30 og 19.00.
Tidligere skrev jeg til dig om jeg skulle vække hende og give en flaske inden jeg selv gik i seng, men da var hun endnu så lille, at der synes du hun selv skulle regulere det. Men jeg kan se, at du skriver, at når de er ca. 4 mdr. kan man godt prøve med en flaske inden man selv går i seng, min datter kan nemlig sagtens sove fra hun bliver lagt i seng der først på aftenen og så til 02-03 tiden, og så ville det jo være skønt, hvis man kunne rykke det lidt, så hun sov fra 23 til 05 eventuelt.
Men nu til det egentlige spørgsmål. Hvis man nu har en lille tulle, som nogle dage sover 1 time om formiddagen og 2-3 timer om eftermiddagen og igen en lille lur sidst på eftermiddagen, men så pludselig næste dag er der vendt helt op og ned på det, så hun sover 3 timer om formiddagen, 1 time om eftermiddagen og måske ikke sidst på eftermiddagen, er det så ok at indføre faste tider på også hvornår man tager dem op, selvfølgelig ikke sådan, at man lader dem ligge, hvis de virkelig ikke er trætte mere, men altså mere på den måde, at man godt kan sætte en tid på, hvornår man vækker dem, så man nogenlunde kan få indført en fast rytme for lurene i løbet af en dag?
Grunden til jeg spørger er, at jeg også har en datter på 4 år, og det er lidt svært at planlægge noget, når man aldrig ved bare sådan nogenlunde hvor længe den lille sover. Nogen gange planlægger vi noget og siger så vi kan gøre det når den lille har sovet sin formiddagslur, som ofte er på en time, men så er der pludselig vendt op og ned på det hele og så den dag og måske de næste dage frem sover hun pludselig en lang lur om formiddagen og så måske 2 korte om eftermiddagen. Dette giver en lidt rodet dag, fordi man ikke rigtig kan planlægge noget, for vi vil jo gerne tage hensyn til hendes lure, så hun så vidt muligt får sovet det hun har behov for.
Ved godt at søvnbehovet kan variere fra dag til dag, men så meget?
Det er også meget forskelligt hvornår vores dag starter, en dag kl. 5 næste dag kl. 7 ell. 8
Hun er kommet godt igang med skemad (grød) og spiser vel en lille deciliter 1 gang daglig, men også det er meget forskelligt på hvilken tid af dagen hun får sin grød, på grund af det svingende søvnmønster.
Jeg prøver så vidt muligt at gøre de samme ting hver dag og i samme rækkefølge, men hvad kan jeg ellers gøre?
Hun er nu 4½ måned, og er ellers rigtig glad og tilpas, og problemet er absolut heller ikke at få hende til at sove og hun sover jo også nok sådan sammenlagt i løbet af dagen, det er bare aldrig til at vide nogenlunde hvornår hun tager lange lure og korte lure.
Håber ikke det er blevet for rodet skrevet og håber du kan hjælpe.
Hilsen den forvirrede 2. gangs mor