Svar: Rytme for søvn
29. januar 2007
Alder:
4 mdr.
Kære forvirrede 2. gangs mor
Det er klart at der er ting, som man må forsøge at få kørt lidt ind i system, når det pludselig er to børn man har og ikke kun et og jeg kan godt forstå du synes det er uhensigtsmæssigt at din yngste datter sover meget forskelligt fra dag til dag.
Nu hvor hun er 4½ måned gammel, så er det muligt at skabe lidt mere struktur for dagen og det vil også være okay at du går ind og styrer det lidt mere end tidligere. Det vil således være helt okay at du prøver at give hende mælk lige inden I selv går i seng i håb om at hun så ikke behøver vågne kl. 01-02 men kan sove et lidt længere stræk. Man kunne godt forestille sig at dette ville kunne give en anden rytme om morgenen, så du såldes vil kunne regne med at din datter vågner nogenlunde samme tid og ikke veksler mellem kl. 5 og klokken 8.
I princippet skal børn have lov til at sove når de sover og man skal ikke vække dem unødigt - de har brug for sammenhængende søvn også om dagen. Men nogle gange kan man godt fornemme at hvis man begynder at bevæge sig lidt rundt og skaber lidt uro omkring barnet, så begynder det at gi sig lidt og vågne lidt op - og det vil være okay at gøre det, din datter skal jo heller ikke sove dagen væk eller begynde at bytte rundt på dag og nat.
Samtidig tænker jeg også at hun jo nok sover meget forskelligt længdemæssigt i løbet af dagen alt efter hvad der sker og hvordan hun har sovet om natten. Det er klart at hvis hun vågner allerede kl. 05 så vil hun have betydeligt mere brug for en sammenhængende formiddagslur end hvis hun har sovet til kl. 08. På den måde er der nødt til at være fleksibilitet.
De fleste børn vil omkring 6 måneders alderen ofte sove en kort formiddagslur på lidt under 1 time og så en lidt længere middagslur - men så gammel er din datter jo ikke endnu. At vække hende efter en time vil sandsynligvis være for lidt. Men du kan godt prøve efter et par timer at se om hun rører lidt på sig og hvad hun mon vil sige til at blive vækket stille og roligt. Hvis hun er fuldstændig færdig og bare sover, ja så må du lade hende sove, men hvis hun er okay med det, ja så må det jo være okay. Hvis hun hurtigt bliver pylret igen, ja så har hun sandsynligvis behov for det lidt længere stræk om formiddagen og så må det være sådan indtil hun bliver lidt ældre.
Umiddelbart tænker jeg dog at jo mere du kan få hende kørt ind i en god rytme aftenen og nat, jo mere vil du også kunne regne med hendes tid hun vågner om morgenen - og igen så vil det give mere fast sovetid for dagen.
Samtidig vil det at hun er begyndt at få skemad og stille og roligt øger sit indtag til måske 2 gange dagligt være med til at give en lidt mere fast rytme og struktur på dagen. Så på den måde arbejder tiden også for jer.
Det er rigtig dejligt at høre at hun ikke gylper så meget at det går ud over hendes vægtøgning.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske