Svar: Trille og sidde op
29. januar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Lone
Hvis Emma godt kan sidde må hun gerne sidde, jeg kan dog ikke vurdere hendes styrke gennem en computer. Generelt vil jeg dog sige at hun ikke bør sidde i ½ timer med den alder hun har og det er, som du også selv er inde på, vigtigt at hun triller omkring.
Mit råd er derfor at du lader det at sidde være en del af dagen. Hun må gerne sidde i høj stol, sidde med ved bordet, få sin mad på denne måde, side i barnevognen når I er ude at køre osv. men det er fortsat meget vigtigt at hun er så meget på gulvet som muligt, da det er ved at være på maven at hun lærer at krybe, kravle osv.
Lad hende bevæge sig rundt på dig, så I er på gulvet sammen. hjælp hende med at bevæge sig og leg bevægelege med hende.
Bevægelege kan være:
- barnet ligger på ryggen og du cykler med barnets ben imens du f.eks. synger 'hjulene på bussen drejer rundt'
- barnet ligger på ryggen, grib om dit barns hænder og håndled og lad dit barn selv være med til at trække sig op. Først op i siddende stilling og derefter op at stå
- barnet ligger på ryggen, tag fat om læggen og bøj i barnets hofte og knæ. Lad dit barns underkrop rulle fra side til side.
- Hjælp dit barn med at dreje fra side til side, ved at lade det række efter noget legetøj.
- Barnet ligger på maven, hjælp med at hænder og arme holdes under brystkassen, så barnet ikke ligger og 'flyver', så er det svært at trille. Udnyt evt. puslepudens skrå sider, så barnet har lettere ved at komme fra maven og om på siden og derfra videre om på ryggen.
Hvis hun i rygliggende stilling kan begynde at få fat på sine egne tæer og evt. få dem i munden, så vil hun sandsynligvis få overbalance og på den måde få tiltet sig om på siden og derfra videre om på maven.
Så igang med gymnastikken:o) Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske