Brev:
Falde til ro - igen igen... 8 måneder
29. januar 2007
Alder:
8 mdr.
Falde til ro - igen igen... 8 måneder
Kære Helen
Sidst jeg skrev til dig, kaldte du vores datter for en lille filur, og det er/var nok en meget god beskrivelse... Nu er desperationen igen ved at indfinde sig i det lille hjem - vi kan bare ikke få hende til at sove om aftenen. Det er som om, at hver gang det går godt i en periode, så skifter hun lige pludselig, og så dur det ikke længere. Jeg troede spædbørn elskede gentagelser???
Det gik ellers okay med at prøve se-til-metoden, men så var det jul, og alt gik lidt i kage (vi sov ikke hjemme en uges tid, og så ammede jeg lidt ekstra osv for at få tingene til at glide...) Efter jul, hvor vi ellers ville rykke hende på eget værelse af hensyn til sammenhængende nattesøvn, blev hun syg, og så var der igen ikke rigtig noget fast mønster.
Nu er hun så kommet på eget værelse, og det går rigtig godt i forhold til at sove længere stræk om natten. Men til gengæld er det nu helt umuligt at lægge hende. Den første uge på eget værelse gik som smurt - hun faldt i søvn ved amning, og jeg lagde hende, og hun sov som en sten.
Vi kører fortsat trofast putteritualet med nattøj, børste tænder, og så ammer jeg hende i gyngestolen mens jeg synger den samme gamle sang for hende. Men hun vil bare ikke falde til ro. Det er som om, hun kæmper for at holde sig vågen - det kan hjælpe lidt, hvis vi begge er i rummet og holder om hende og nusser hende - men det er jo ikke holdbart i længden. Her til aften har vi foreløbig brugt 2 timer, og det er endt med, at jeg måtte amme igen. Nu sover hun så...
Suk, hvor ville jeg/vi ønske, der var en eller anden mirakel-metode, som bare virker! På en måde har jeg lyst til at ændre helt radikalt i ritualet, men det hjælper jo nok ikke... Vores fornemmelse er, at hun nogle dage sover eftermiddagslur for sent. Hun sover altid lang tid om formiddagen - i dag faktisk 3½ time fra 9-12.30, og så sov hun igen fra 16-17. Måske skal jeg vække hende om formiddagen, så hun aldrig sover længere end til 11-11.30, og så er klar til eftermiddagslur kl. 14?
Jeg synes faktisk, vi har lidt svært ved at finde en fast rytme, hun vågner på forskellige tidspunkter om morgenen, men det skal vi måske også prøve at sætte lidt mere i system, dvs vække hende på samme tid hver dag?
En anden ting, der måske spiller ind lige nu, er vel separationsangst... jeg tror, hun er ved at komme i den fase - er meget glad for mor, og såmænd også far, men mor er dog bedst. Så er det måske ikke lige tidspunktet at lave radikalt om i rutinerne?
Et andet spørgsmål, nu jeg "har dig"... det handler om kost. Hun er fint i gang med fast føde - både grød, mos, rugbrødshapser osv. Samtidig ammer jeg - 3-5 gange om dagen (og natten sommetider, dog en uges tid siden sidst). Hun drikker også gerne mælk af kop, kan dog ikke lide mælk i mosen - men mit spørgsmål går på, hvornår det er hensigtsmæssigt at trappe ned for amningerne?
Jeg oplever, at hun er meget glad for bryst, og jeg selv synes også, det er okay - bare det ikke tager overhånd (har vist før skrevet til dig om følelsen af ikke selv at styre det og have sin krop i fred). Men hvis du kunne give et forslag til en plan for amme-nedtrapning - ikke at jeg vil stoppe helt lige nu, men ja, bare lidt at tænke over i den forbindelse... så bliver jeg glad :-)
Jeg/vi glæder os til at høre fra dig!! Det er sært, at det at få hende til at falde i søvn skal være så svært - jeg synes, vi har været så opmærksomme på at indføre gode vaner helt fra starten, men det er som om, det bare ikke virker på Nina...
Kærlig hilsen
Ninas mor