Svar: Falde til ro - igen igen... 8 måneder
29. januar 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Ninas mor
Ferie, højtider og andet kan nogle gange vælte de ellers så gode rutiner, men så er det bare vigtigt at huske på, at når det har kunne lade sig gøre før, så kan det også lade sig gøre igen:o)
Det er korrekt at gentagelser generelt har en beroligende effekt på børn. Det er tryghedsskabende. Jeres datter er dog, som du skriver, i separationsfasen og er derfor igang med at blive mere selvstædig samtidig med at hun har betydeligt mere brug for jer. Det er vigtigt at hun kan se jer for at vide at I er der og det er derfor naturligt at hun kræver jer (måske især mor) lidt mere.
Det er godt at hun er på eget værelse og jeg tænker også at det er okay at hun falder i søvn ved amning. Eller i hvert fald at amningen får hende til at slappe så meget af, at I kan putte hende i sengen og hun så ret hurtigt finder roen.
Det er super godt med en gyngestol og det er et fint ritual I har. Men der er nok noget rigtigt i at jeres datter har brug for en eller anden ændring i ritualet, da hun nu er så bevidst om at når hun er blevet ammet, så går I fra hende.
Spørgsmålet er derfor om det er at 'trække tiden ud' at sidde med hende i gyngestol og om I i stedet skulle prøve at putte hende forholdsvis hurtigt i egen seng.
Du skriver at hun gerne vil ammes en ekstra gang om aftenen og det synes jeg umiddelbart er i orden, hvis det får hende til at falde til ro. Man kunne forestille sig at hun er så opmærksom på at det snart er sengetid at hun har svært ved at koncentrere sig 100 pct. om amning og derfor ikke falder helt til ro ved det. At bruge se-til-metoden og så evt. afslutte denne med en sidst amning kan godt være en løsning. Jeg tænker at det vil være midlertidigt og at hun stille og roligt godt vil kunne finde roen uden den amning.
Samtidig tror jeg du skal forsøge at ændre på hendes søvnrytme om dagen. Hun sover godt og får sit søvnbehov dækket, så det er ikke det som er problemet, men det ville være hensigtsmæssigt med lidt andre tider. Med den alder hun har synes jeg det vil være et forsøg værd at du forkorter formiddagsluren lidt efter lidt og så prøver at flytte middagsluren, så hun sover tidligere og dermed også bliver lidt lettere at putte om aftenen.
Du skriver ikke hvor meget du ammer nu, men det vil i forhold til hendes alder være passende med ca 3 amninger dagligt. Det vil være morgen, eftermiddag og aften og hos jer kunne det f.eks. være morgen og 2 x aften, som hun har det lige i øjeblikket. Om dagen kan hun få mælk af kop eller måske en lille portion tykmælk. Vær dog opmærksom på at komælk ikke bør udgøre for stor en del af hendes mælkeindtag før hun er mindst 9 måneder gammel - men lidt må hun gerne få.
Det handler altså om at du forsøger i løbet af dagen at få hende til at falde i søvn uden bryst og forsøger at tilbyde hende noget andet, aflede hende lidt, hvis du fornemmer at hun søger brystet. Netop med den alder hun har nu er det vigtigt at amningen ikke skrues op. Det er vigtigt at hun har plads i maven til rigtig mad og at hendes naturlige nysgerrighed efter at putte i munden og undersøge udnyttes, så hun får spist og smagt på mest muligt forskelligt. Fylder mælken for meget er dette svært.
De gode vaner I har haft helt fra starten er ikke spildt, tværtimod. Det er bare forskellige behov Nina har fordi hun er igang med en rivende udvikling. Det er også behov for lidt variation i vaner og rutiner. Jeres måde at kærtegne hende, sangen, puttekluden osv. kan være det samme men selve ritualet med om hun ligger i favn, i egen seng, i gyngestol osv. kan variere - det er helt naturligt:o)
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske