Svar: Haves: dejlig 5 mdr's dreng, Ønskes: Nattesøvn!
30. januar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Naja
Det lyder som en plausibel forklaring at din dreng vågner om natten fordi han er mere sulten og derfor er det helt relevant at du virkelig prøver at få så meget i ham om dagen som muligt. Det vil både sige skemad, men også amning.
Du beskriver ikke hvad din fornemmelse for din mælkemængde er, men nogle vælger jo at supplere deres amning om aftenen med en flaske. Nogle gange hjælper det at få en flaske modermælkserstatning, andre gange vælling og atter andre gange har det ingen effekt.
Det vil samtidig være meget normalt at jeres lille dreng vågner hyppigere nu hvor han har været forkølet og også nu, hvor der har været helligdage og hele tidsplanen på den måde kan være rykket. Med den alder din dreng har nu, så tænker jeg at det vil være rigtig godt at du begynder at sætte meget faste tider på for mad (bryst og skemad), så du er sikker på hans indtag om dagen - så vil du også kunne vide at det ikke er sult der gør han vågner om natten og måske i stedet hjælpe ham med at skifte stilling eller lignende, for at han så kan finde roen.
En plan for dagen med to måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Bryst
Puttes til formiddagslur
Frokost: Grød med frugtmos, vand af kop og ammes
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Bryst
Sen eftermiddag: Evt. bryst og sover måske en lille lur her eller er måske ved at springe den over
Aften: Grøntsagsmos, vand af kop og ammes
Ammes eller får en flaske og puttes til natten
Sen aften (når du selv går i seng): Ammes
Nat (ml 24-06): Max amning x 1, kan sandsynligvis snart trappes helt væk.
Du har forsøgt med grød og som du kan se, så foreslår jeg nu lidt grøntsagsmos. Du kan sagtens lave mos af gulerod, kartoffel, blomkål, broccoli, squash, avokado og i takt med at han nærmer sig de 6 måneder kan du begynde med mange flere grøntsager. Fra 6 måneders alderen kan han begynde at få lidt kogt kød/fisk i grøntsagsmosen.
Jeg tror det er vigtigt at du prøver at give ham noget, som smager af lidt mere. Fra 6 måneders alderen vil du også kunne begynde med havregrød og øllebrød og det kan være et større hit end ris- og majs-grød. Så meget mere smag til drengen, jeg tror det andet er lidt for kedeligt:o)
Som du kan se ud af planen så fylder amning fortsat rigtig meget og skemaden kommer ud over amningen. Derfor er det vigtigt at du gør alt hvad du kan for at sikre hans indtag om dagen, så han ikke behøver søge det om natten. En sen aftenamning er også en rigtig god idé, da du så lige får fyldt ham det ekstra op og så kan han forhåbentlig sove et lidt længere stræk - og det kan du så også:o)
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske