Svar: 5½ måned gammel og spiser om natten
30. januar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Christina
Når man både ammer og giver flaske, så er det altid svært at vide, hvad barnet helt præcist får. I forhold til at jeres datter nu er 5½ måned gammel, så lyder det hele relevant med skemaden 2 x daglig - du skriver dog ikke hvor store portioner hun spiser - så jeg tænker at ca 1 dl. 2 gange dagligt er passende og så efterfølgende mælk. Hvis hun således spiser meget store mængder skemad, så kunne det være en god idé at nedsætte selve mængden og fylde efter med mælk.
Når jeg ser på jeres plan for dagen, så får jeres datter ikke umiddelbart særlig meget mælk i løbet af dagen. Hun ammes tidlig morgen, og igen efter middaglur og så om aftenen. I forsøger derudover at tilbyde flaske, men hun tager ikke mere end 30-50ml af den og derfor tror jeg faktisk at det er et reelt behov for mælk, som gør at hun vågner om natten. De 250ml som hun drikker om natten, kunne I måske derfor forsøge at få i hende i løbet af dagen og gerne allerede fra om formiddagen.
Samtidig får jeg en fornemmelse af at jeres datter 'slatspiser' lidt - det er som om hun ikke drikker særligt store mængder af gangen og ligesom lader sig nøjes med. Det er jo også okay, hvis hun trives med det (og I gør) men det lyder som en god idé at prøve at fylde hende lidt ekstra op så hun lærer sig at rumme en lidt større mængde. Det kunne I f.eks. gøre ved at give hende både skemad og så efterfølgende flaske. Tanken er at hun drikker af flasken som hun plejer, men med grød/mos i maven, så vil hendes mave vende sig til stille og roligt at kunne rumme lidt mere.
Samtidig tænker jeg at I måske nogle gange kan have held med at hun spiser mere, hvis hun starter med at få en flaske lige når hun vågner fra en lur og så følger I efter med skemaden måske 1 times tid efter. Altså lidt modsat af hvad I gør nu. Hvad der virker, må komme an på en prøve.
Det er fint med en fast plan for mad og søvn om dagen, da dette naturligt hænger sammen med hendes nattesøvn. Hvorvidt I vil bruge "god nat og sov godt" principper eller ej, er jeres valg som forældre. Jeg er ikke tilhænger af denne metode, selvom jeg ved at mange forældre er glade for den. I kan læse lidt om mine tanker omkring det i min anmeldelse af bogen.
Med hensyn til at hjælpe børn med at skifte stilling, så handler det om at børn i jeres datters alder, ofte har svært ved at finde roen, de drømmer lidt, småklynker i søvne, søger og sutter - virker sultne uden at være det, har måske lidt luft i maven som klemmer osv. Så hjælper det nogle gange at man ikke tager barnet op, men lige hjælper barnet med at få flyttet lidt på sig. De får sig nogle gange lagt i en lidt svær stilling og kan ikke selv møve sig tilbage hvor det er rart - det må man som forældre hjælpe med.
Mange forældre tyder barnets signaler som at barnet skal op og det er ikke altid nødvendigt. En beroligende hånd og lidt lette kærtegn og måske et stille 'syyy' eller 'sååå' vil være nok til at hjælpe barnet videre i søvnen.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen (6): Ammes og familien står op
Morgen (8): Flaske (kan senere blive til grød sammen med I andre)
Puttes til formiddagslur (8.30-9.00)
Kl.10.30-11.00 Flaske, altså når hun vågner af lur
Frokost (12): Grød med lidt frugtmos, vand af kop og når hun begynder med grød om morgenen kan dette måltid være grøntsagsmos.
Evt. en flaske eller mme af kop og puttes til middagslur (13)
Eftermiddag (15): Amning eller flaske
Sen eftermiddag (16-17): Powernapper. I kan overveje om storesøster kan hentes gående, så lille søster kan få sin powernap imens storesøster hentes.
Aften (18): Grøntsagsmos, vand af kop. Ammes evt.
Puttes til natten (20): Flaske
Sen aften (22-23): Flaske
Nat (24-06): Evt. flaske eller bryst, men forsøg at undvære dette, hvis hun har fået tilstrækkeligt gennem dagen.
Jeg håber at ovenstående hjælper jeg lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske