Svar: Vågner tidligt og lur i løbet af dagen
30. januar 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Lotte
Min umiddelbare holdning er at børn skal have lov til at komme ind til forældrene hen på morgenstunden. De fleste børn drømmer meget og de har brug for tryghed og nærhed, når de vågner af en drøm tidlig morgen - derfor skal der være plads til dem i soveværelset.
Du skriver at du gerne vil have ham ud af jeres seng nu og derfor tænker jeg at en gylden middelvej må være at han har en madras i soveværelset. Nu ved jeg ikke hvordan det er der, hvor I bor. Jeg tænker på kulde ved gulvet osv. i forhold til at have en madras der. Men hvis I har mulighed for det, så ville det måske hjælpe jer alle. Jeres dreng vil få den tryghed han har behov for og han kan ligge og karte rundt på madrassen som det passer ham og samtidig vil du også kunne sove lidt bedre og undgå at blive hevet i håret.
Det er klart at når han vågner allerede kl 05, så vil han hurtigt blive lidt træt i løbet af dagen. De fleste børn vil i alderen 12-18 måneder begynde at kunne nøjes med en lidt længere middagslur i stedet for to og det kan godt være at jeres lille Johan er ved at være der nu. Han har måske bare lidt sværere ved overgangen fordi han vågner så tidligt. Hvis du således kunne holde ham sovende til kl. bare var 6 eller måske 7, så kunne det gøre en forskel.
Er han sulten og tørstig, når han vågner kl. 05. Kunne det være en idé at give ham en kop mælk, vand en ½ banan mod at han så kunne sove et par timer mere, stå op samme med I andre, få rigtig morgenmad, sove en enkelt lur dagligt osv. Kunne det i en overgang hjælpe jer til en ny rytme?
Bare et forslag, måske du kan bruge det, måske du synes det lyder helt skørt. Men jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske