Svar: At sove ude ved andre
31. januar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Tine
Nogle børn er mere nysgerrige end andre børn, nogle børn er mere følsomme end andre børn, nogle børn har brug for at blive skærmet og skal have hjælp til at finde roen, hvor andre børn kan sove hvorsom helst og når som helst.
Din lille dreng har tilsyneladende brug for de vante rammer for at kunne finde roen bedst. Han har en alder, hvor han gerne følger med i alt omkring sig - han vil gerne og har faktisk svært ved at give slip, men samtidig bliver det også meget hurtigt for meget for ham.
r
Det kan hjælpe ham ved at han sidder hos dig og betragter på afstand. Det vil hjælpe ham at han ikke placeres på gulvet ved siden af de andre i længere tid og at han ikke går fra arm til arm alt for meget, men at han får lov til at være hos dig, som den trygge base. Stille og roligt vil du kunne være lidt længere fra ham, sidde ved siden af ham osv. hvor han har dig i nærheden og han vil således føle sig tryggere ved at være andre steder.
Jeg tænker at der vil være stor forskel på hvorvidt I er ude hos andre end hjemme hos jer selv og der så kommer gæster. Der vil derfor være stor forskel på om han skal passes hjemme af sine bedstemødre eller om de skal passe ham hjemme hvor de selv bor. I begyndelsen vil det sandsynligvis hjælpe ham at det foregår hos jer, så vil sengen, puslepladsen, den høje stol osv. være genkendeligt og dermed tryggere.
Det vil samtidig være en rigtig god idé at bedsteforældrene forsøger at gøre tingene som I nogenlunde plejer at gøre. At putteritualet er nogenlunde det samme, at de går rundt med ham og trøster ham som I plejer at gøre, at han skiftes som I plejer osv. Igen vil det give ham tryghed at vide, hvad der skal ske fordi tingene er genkendelige.
Når du er ude med ham så overvej hvor meget det er. Måske kan I finde et tidspunkt, hvor han f.eks. starter med at sove så han sover når I når frem og så vågner når I er der. Måske kan I aftale at mødes et sted, hvor du kan gå til med barnevogn. Det kan også være at jeres ture ikke skal vare så længe at han når at blive overtræt. Nogle gange handler det om at planlægge sig ud at tingene.
At forlange at han roligt skal lægge sig til at sove et fremmed sted er nok for meget at forlange, når han er som han er:o) Men er det nødvendigt en dag (og sådan er det jo) så medbring hans barnevogn, dyne, voksipose, - hvad I nu har - så han så vidt muligt kan sove som han plejer. En tur i barnevognen kan være langt at foretrække fremfor at lægge sig i et fremmed værelse.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske