Svar: Amning og søvn - 9 mdr.
31. januar 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Kristina
Det er helt naturligt at din dreng har søgt brystet, nu hvor han har været forkølet. Amningen virker for det første beroligende og tryghedsskabende for ham og for det andet, så hjælper den lune mælk til med at løsne for snottet i næsen.
Men nu hvor forkølelsen er ved at være ovre og din dreng også er så gammel som han er, så er det vigtigt at du får skruet ned for amningen. Det er godt at han har interesse for at spise, så selvom han ikke lyder til at være råsulten, så får han trods alt noget ned i løbet af dagen. I takt med at du trapper amningen ned, så begynder han dog nok at spise lidt mere og du skal være opmærksom på at tilbyde ham mange mindre måltider i løbet af dagen.
For det første synes jeg at du skal forsøge at bibeholde morgenamningen da det er en dejligt måde for jer begge to at vågne op og en god måde at forlænge natten en lille smule på:o)
Derudover synes jeg det vil være rigtig godt at du vedbliver at amme ham til natten, da amningen er en del af hans putteritual og det er dejligt for ham at falde til ro på denne måde.
Ammes i løbet af dagen skal han ikke, ammes i løbet af natten heller ikke. I forhold til hans alder er 2 amninger nok og om eftermiddagen kan han i stedet få en portion tykmælk eller lignende, så er hans mælkebehov fint dækket ind.
Han vil have behov for et mellemmåltid formiddag inden formiddagsluren og igen et mellemmåltid (tykmælk) om eftermiddagen i stedet for den amning som ligger der.
I takt med at du ammer mindre, så vil din mælkemængde naturligt mindskes og han vil derfor (forhåbentlig) også selv begynde at miste interessen. I løbet af dagen må du prøve at holde ham fra brystet og aflede ham, tilbyde ham vand eller mælk af kop, give ham et stykke brød, frugt eller lignende at sutte på.
Du kan som overgang amme ham inden du selv går i seng, men rent aldersmæssigt burde han ikke have behov for det. Det handler kun om at du et eller andet sted skal vide at han har fået og du derfor med god samvittighed kan 'nægte' ham brystet imellem kl.24 og 06. Hvis han bliver puttet omkring kl.20 og først beder om brystet kl. 02, så kan han jo faktisk godt sove igennem (6 timer) - så er det jo et spørgsmål om at de timer flyttes til mellem 24-06 da det er betydeligt rarere for alle parter. Og stille og roligt vil han så kunne sove hele natten, eller nøjes med vand.
Lad være med at ligge med attributterne fremme, tag en tætsiddende t-shirt eller lignende på, så han ikke selv kan finde brystet. Hvis det kun er amning der duer, så må du give ham brystet og få ham til ro, men gør så det at du trækker vorten ud af munden igen så snart han er rolig. Brokker han sig for meget, så giv ham den igen, men hele tiden trække brystet væk. Imens du gør dette så vip ham lidt (jeg forestiller mig at du ligger ned i sengen og ammer ham), kærtegn ham blidt, lad ham holde din hånd osv. ganske små kærtegn som stille og roligt vil være nok og brystet ikke længere behøves.
Håber at ovenstående vil hjælpe jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med projektet og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske