Brev:
Mad og søvnproblemer pga. tænder?
31. januar 2007
Alder:
7 mdr.
Mad og søvnproblemer pga. tænder?
Kære Helen
Jeg har virkelig haft stor nytte af at læse alle dine gode svar, men har nu brug for selv at stille dig et spørgsmål.
Vi har en dejlig søn på 7 mdr, som altid har været rigtig nem. Jeg har ammet ham fuldt ud til han var ca. 4½ mdr hvor han begyndte ligeså stille på skemad. Han har altid været vågen 2-3 gange om natten hvor han er blevet ammet, i perioder flere gange. Desværre er han de sidste 3-4 uger begyndt at vågne virkelig mange gange om natten, og han bliver helt hysterisk hvis man prøver at give ham sutten i stedet for et bryst. Jeg ville jo mene at han skulle spise færre gange om natten nu hvor han får så meget skemad også, men den øgede mænge skemad betyder for ham øget mænge amninger om natten.
En typisk dag ser sådan her ud:
7.30 vågner han og vi står op.
ca. 8.15 får han havregrød bestående af 3/4 gryn, ½ sødmælk og 1 dl vand. Hertil ca. 1 dl blendet frisk frugt og et par hapsere med smøreost.
9.30 ammes han (hvis han vil) og bliver puttet
11.30-12.00 vågner han
12.30 frokost. 1½-2 dl grøntsagsmos m. kød, ½ skive bondebrød med leverpostej og rogn.
13.30 ammes han (igen hvis han vil) og bliver puttet
15.30-16.00 vågner han
ca. kl. 17 ammes han
18.00 aftensmad. 1½-2 dl. grøntsagsmos m. kød, et par hapsere m. leverpostej, ca. 1 dl. frugtmos til dessert
19.30-20.00 ammes han og puttes for natten
23-23.30 ammes
og så derfra vågner han hver 1½-2. time
Vi har prøvet de sidste 4 aftener at give ham en flaske mælk når vi gik i seng ca. kl. 23 fordi jeg ikke har mælk nok til resten af natten ellers. Så sover han til kl. 1.30-2.00 hvor han bliver skiftet og ammet og så vågner han typisk kl. 3.30 og kl. 5.30 og måske igen lidt over 6. Jeg sidder op og ammer ham, da jeg ellers falder i søvn med det samme, og så bliver det noget roderi.
Jeg tænker, at han ikke må ammes så mange gange om natten, men på den anden side, så spiser han meget, typisk fra begge bryster, og er også helt klar på havregrød om morgenen, så måske har han bare en stor appetit?
Han er meget aktiv når han er vågen, han elsker at stå op og har gjort det meget siden han var 2 mdr og er nu også begyndt at trille. Lægger man ham på ryggen vender han med det samme om på maven. Dog kan han kun endnu vende sig den ene vej. Om natten sover han også det meste af tiden på siden i forsøg på at komme rundt, men der kan han ikke komme til for sengens kant. Han bliver også frygtelig hidsig hvis det lykkedes ham. Han sover i sin egen seng, men lige ved siden af vores.
Vores egen sundhedsplejerske mente det måske var pga tænder (han har ingen endnu) eller hans psykiske udvikling. Jeg synes bare at det har stået på i så lang tid nu, at der er tale om mere end en lille periode. Vi har også været ved lægen og få tjekket ører, men der var ingenting. Jeg har også forsøgt som du har rådet før, at give ham lov til at få lidt bryst og så lægge ham igen, men uden effekt, tit vågner han bare lidt før næste gang så.
Han har nu i næsten 3 uger fået 3 måltider om dagen, men det hjalp heller ikke med et ekstra måltid. Jeg synes det er svært at klemme flere ind, når han sover så meget. Er det ikke også meget han sover om dagen? Han har altid sovet meget, men troede det snart ville blive mindre? Han sover også fint om natten, altså, det er ikke sådan han vågner og er frisk og vil lege.
Det er selvfølgelig træls med så lidt sammenhængende søvn, men det er utroligt hvad man kan vænne sig til. Jeg har bare svært ved at bedømme om han spiser for meget om natten? Jeg synes jo han spiser rigtig godt om dagen også, både bryst og ske mad, så er det bare ok, han har brug for lidt ekstra i denne her tid?
Det blev vist et lidt langt brev, men håber du kan finde hoved og hale i det :-)
Med venlig hilsen
Kathrine