Svar: Eget værelse, 4 måneder?
31. januar 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Trine
Der er lavet nogle undersøgelser som viser at børn har gavn af at sove med andre. Man kalder det "rooming-in", hvilket betyder at det er gavnligt for små børn at sove i samme soveværelse som forældrene. Det handler om risikoen for vuggedød og undersøgelsen viser at det at små børn ikke sover alene er med til at 'holde dem igang', altså at forældres natlige støj kan være en faktor i forhold til at forebygge vuggedød.
Man skal skelne imellem at sove i samme rum (rooming-in) og sove i samme seng (bedding-in). Sidstnævnte er ikke positivt i forhold til forebyggelse af vuggedød.
Normalt vil jeg sige at man ikke bør flytte et lille barn på eget værelse, før omkring 6 måneders alderen, da risikoen for vuggedød her er mindre idet de fleste børn i denne alder, vil være ret mobile og vende og dreje rundt af sig selv.
Nu ved jeg jo ikke hvor mobil jeres lillebror jer. Jeg tænker dog at han jo skal sove sammen med sin storebror og at storebrors natlige støj vel må være med til at holde ham igang på samme måde som forældres... Derfor tænker jeg at det må være en mulig og en okay løsning at I allerede fra begyndelsen lærer jeres drenge at sove i eget værelse.
Jeg synes dine overvejelser lyder rigtigt fornuftige og jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke. God weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske