Svar: Overgang til skemad - 5 mdr.
31. januar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Sarah
Det lyder bestemt som om du har en rigtig dejlig lille pige, som stortrives på mors mælk, har en god soverytme og en fin evne til at regulere sit behov for søvn og mad.
I forhold til hendes alder, så lyder det også fint at forsøge med lidt skemad nu og de gange du har forsøgt, lyder det også som om at det er gået meget fint.
Du kan starte med grød som kan være ris, majs, hirse eller boghvede. Og du kan starte med grøntsagsmos som kan være kartoffel, gulerod, squash, broccoli, blomkål, avokado. Når hun bliver 6 måneder kan du gå over til de lidt grovere grødtyper som havregrød og øllebrød og også de lidt grovere grøntsager som forskellige slags kål, porrer osv.
I begyndelsen vil du ikke skulle erstatte et amme måltid med et skemåltid. Hun vil således skulle ammes præcis som du plejer og skemaden kommer ud over. Hun skal faktisk være ret gammel før hendes mælkemængde nedsættes betydeligt, så der går lige nogle måneder endnu.
Start med at give hende 1 gang dagligt. Når hun kan spise en lille dl eller mere, så kan du give hende 2 gange dagligt. Det er bedre at du giver hende 3/4 dl 2 gange dagligt end 1½ dl en gang dagligt. Hvis du gør det på denne måde, så sikrer du at der fortsat er plads til mælken og samtidig har du også mulighed for både at give hende grød og mos, så hun på den måde får en større variation.
Husk at i hjemmelavet mad skal tilsættes en tsk fedtstof i hver portion med mindre den er lavet 100 pct med modermælkserstatning.
Til måltider kan du tilbyde hende vand af kop. Du behøver ikke koge vandet med mindre I har privat vandboring ellers kan hun godt få vand fra hanen. Det kan være en fordel at lade hende drikke af et lille glas, da en babykop ofte er for stor.
Fra 6 måneders alderen kan hun begynde at få en lille smule sødmælk, men det er meget meget lidt. Det handler mest om at hunkan prøve at smage lidt kold mælk og om at I kan spise det samme, så det er mere praktisk. Hvis du f.eks. laver en kartoffelmos med sødmælk, så kan hele familien spise det.
Hvis du gerne vil give hende mælk ved siden af din amning fordi du ønsker at trappe amningen lidt ned, så skal hun have modermælkserstatning. I forhold til hendes alder og det at hun fortsat ammes så meget som hun gør, så vil det være fint at købe erstatning nr 2 - tilskudsblanding. Det kan blandes op i koldt vand, så det kan bruges som alternativ til sødmælk og så er det praktisk at bruge i madlavningen.
Jeres plan for dagen ser umiddelbart fin ud. Med hensyn til amning inden søvn, så er det vigtigste at hun ikke falder i søvn ved brystet - så skal hun nok lære at falde i søvn uden brystet på et tidspunkt. Jeg synes det vil være meget risikabelt at gå ind og pille ved noget, der lige nu fungerer så godt:o)
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske