Svar: Kaster op, når han skal bøvse af
31. januar 2007
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Hvor er det dejligt med en dreng som spiser så godt og udvikler sig så fint. Jeg kan godt forstå at din dreng er sulten, med det aktivitetsniveau han ligger for dagen:o)
Det er en stor og dejlig dreng du har og der er ingen tvivl om at han ikke mangler noget. Det at hans vægt stagnerer i øjeblikket hænger for det første sammen med hans alder og udvikling men også sammen med at bruger så meget energi rent motorisk som han gør. Han er jo heller ikke nogen lille dreng, så derfor kan du ikke regne med at han bliver ved med at tage meget på - det er nødt til at stoppe på et tidspunkt:o)
En tommelfingerregel lyder at børn fordobler deres fødselsvægt indenfor det første ½ år og 3 dobler deres vægt inden for det første år. Du skriver ikke hvad din dreng vejede ved fødslen, men selvom han her skulle have været en stor dreng på måske 4 kg, så vil han jo have mere end fordoblet sin vægt nu og hvis han 3 dobler vægten til han er 1 år, så vil han måske øge sin vægt med måske 3 kg nu her det næste ½ år - og det lyder på ingen måde problematisk, snarere tværtimod.
Med hensyn til hans gylperi og opkast, så tænker jeg at der naturligt kan komme 'tilbageløb' netop fordi han er så mobil som han er. Når han ligger og møver sådan rundt, så kan det være svært at undgå. Afstanden fra mavesækken og op til munden er ikke ret lang på små børn og derfor skal der ikke så meget tid.
Samtidig tænker jeg også at han spiser rigtigt store portioner og drikker meget mælk. Det slår mig at den erstatning du giver ham er enten med rismel eller vælling - det er altså mælk som fylder ret meget. Man kan generelt sige at det at det ligger tungere i maven kan være en fordel i forhold til at holde det i sig, men når han samtidig spiser så store mængder grød og mos, så er det måske for meget. Måske skulle du derfor prøve med en helt almindelig modermælkserstatning - f.eks. blå allomin 1, for at se om det gør nogen forskel.
Jeres plan for dagen og hans udvikling lyder rigtig fint og jeg synes umiddelbart ikke at du skal lave ændringer. Det eneste er at du kan forsøge med en lidt anden mælk.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske