Svar: Grovere mos og rugbrødshapser
31. januar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Anne
Der er stor forskel på hvornår børn rent mundmotorisk er parate til at tygge og arbejde med maden i munden. Din datter er kun 7 måneder gammel og det er slet ikke unormalt at hun endnu ikke mestrer at tygge.
De fleste børn vil være mellem 8-9 måneder før man begynder med rugbrødshapsere, så der er altså tid endnu. I denne alder vil du også kunne give hende lidt godt kogte pastaskruer og lignende.
En god overgang til den fastere mad kan være at forsøge med lidt havregrød og flerkornsgrød, som har en lidt grovere konsistens. Derudover vil det være godt med en lille smule kød i grøntsagsmosen, som du også allerede forsøger. Det er ikke meget der skal i, det er bare for at give en lille strukturændring, så hun vender sig til det. Du kan f.eks. også forsøge dig med lidt godt kogte ris.
Derudover vil det hjælpe hende at sidde med lidt brødskorper eller lignende i hånden. Det at bruge munden og bløde maden op med sit spyt er også med til at udvikle hendes mundmotorik. Så det er rigtig fint at du lader hende få lidt forskelligt i hånden at sidde med.
Du skal udnytte at hun har en naturlig nysgerrighed for at undersøge og gerne åbner munden for hvad som helst. Så når hun viser interesse for jeres mad, så lad hende smage så meget som muligt - giv hende gerne lidt sovs af forskellig slags, da det også er med til 'at smøre' og måske hjælper hende med at kapere det. Hjælp hende også med at drikke, så hun får noget at skylle efter med.
Øvelse gør mester og hun er som sagt endnu ikke så gammel. Det skal nok komme stille og roligt:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske