Svar: Kan man allerede nu danne anlæg til overvægt til en baby på 4½mdr.?
1. februar 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Lilou
Der er forskel på børn som bliver ammet og børn som får flaske. Det er meget lettere for børn som får flaske at spise, det kræver ikke så meget energi at arbejde med flasken, mælken løber lettere ud og børn der får flaske kan derfor godt få en tendens til at overspise. Det lyder som om at dette godt kunne være tilfældet hos jer og jeres sundhedsplejerske har ret, når hun siger, at han ikke skal have flaske HVER gang han græder.
Det er helt naturligt at det er svært for jer at holde hans gråd ud. Den start I har haft med gråd og skrig fra morgen til aftenen, har været næsten ubærlig. Samtidig har det sandsynligvis været utroligt hårdt for dig at opleve at du ikke havde mælk nok og jeg kunne forestille mig, at du har følt det hele meget svært. De fleste kvinder vil i en situation som jeres meget hurtigt føle sig magtesløse og som en dårlig mor og derfor er den en stor befrielse at gå over til flasken - nu oplever du pludseligt at du kan trøste din dreng. Ved at give ham mad, så bliver han rolig og glad og I kan pludre sammen og nyde hinanden:o)
Når han græder nu, er det derfor helt naturligt at du tyr til flasken - det gør noget godt for jer begge to. Din dreng er dog så gammel nu at han godt kan trøstes på anden vis og samtidig er det også vigtigt at du forstår, at du ikke er en dårlig mor fordi din dreng græder lidt engang imellem.
Du skal øve dig i at skelne hans gråd. Han græder når han er sulten og her skal han naturligvis have mad. Men han græder også når han er træt og har brug for hjælp til at finde roen, han græder måske når han skal puttes i overtøj fordi han skal ud at sove, han græder når han ligger på sit legetæppe og ikke kan få fat i sit legetøj osv. Og han skal ikke automatisk have mad hver gang. Du skal være der for ham og trøste ham, hjælpe ham videre med det han gerne vil men har svært ved - og ikke altid give ham mad.
Han er en stor dreng og jeg kan godt forstå at du har forsøgt skemaden. Det ville også være en rigtig god idé. Han er bare slet ikke parat til det endnu og du skal ikke snyde ham:o) Prøv når han bliver 5 måneder i stedet eller måske 5½ måned.
Derimod så tænker jeg at du måske skulle prøve at skifte erstatning. Kunne du f.eks. prøve med type 2. Det er sådan at type 2 erstatningerne er lidt tykkere og fylder lidt mere, det kan netop anbefales at gå over til dette, når man har en dreng som spiser så store mængder som jeres dreng gør. Ved at skifte til type 2 erstatninger så kan I være så heldige at det mætter ham mere, så han mængdemæssigt ikke spiser så meget. Han vil altså automatisk nedsætte sit indtag.
I forhold til nu, så tænker jeg at 1200ml vil jeg godt acceptere, men 1400ml synes jeg umiddelbart lyder til at være for meget. Jeg tænker også at 300ml af gangen er for meget og at han ikke bør spise mere end ca 200ml af gangen og så bør han tilbydes en sut efterfølgende. Om aftenen vil enkelte børn kunne drikke 250ml men det er så kun på det ene tidspunkt og i forhold til at barnet så sover igennem.
Man må jo så sige at det gør jeres dreng. Han sover rigtig fint, han lyder til at være igang med en rigtig god udvikling og responderer godt på vælling til natten. Måske han så også vil respondere godt på en type 2 modermælkserstatning.
Og så med hensyn til om for meget mme kan danne anlæg til overvægt...hmmm... Der er mange faktorer som spiller ind på hvorvidt man bliver overvægtig eller ej og det er noget, man forsker i. Man har bla. lavet nogle undersøgelser som viser at den tidlige vækst - specielt hvis barnet er vokset langsomt i maven og efter fødslen har meget høj væksthastighed - har betydning for udvikling af en række forskellige velfærdssygdomme som fedme, hjerte-karsygdomme, sukkersyge og kræft.
Sundhedsstyrelsen skriver: "Det er sandsynligt at ernæringen i denne periode derfor også har betydning for udviklingen af disse sygdomme senere i livet, men dokumentationenen herfor er ikke så stærk som for væksthastighedens betydning. Selvom det endnu er for tidligt at komme med detaljerede konklusioner fra denne forskning, er det dog sandsynligt, at en vækst, der afviger betydeligt fra det normalt, giver øget risiko for sygdomme senere i livet." (sst. anbefalinger for spædbarnets ernæring 2006).
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske