Svar: Fra Nan1 til Nan2 og skemad
1. februar 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Camilla
Nan 2 mætter sandsynligvis mere end Nan 1, da det er sammensat på en lidt anden måde. Det er også derfor det først anbefales fra 4 måneder. Der er således en logisk forklaring på, hvorfor din dreng spiser mindre mængder, nu hvor han får Nan 2.
Hvis du oplever at det mætter så meget, at han begynder at indtage for lidt mælk, så skal du ikke give ham Nan 2, men i stedet gå tilbage til Nan 1. Hvis børn trives på 1'eren så behøver man i princippet ikke at skifte til 2'eren, så kan barnet sagtens trives fint bare på 1'eren.
Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og det mætter således også mere end almindelig mælk. Dog ikke på samme måde som en rigtig grød vil kunne gøre. Når din dreng får flaske, så vil vælling ofte være en god overgang inden skemad og han må få 2 flasker vælling dagligt i alderen 4-6 måneder - der er således intet i vejen for at du giver ham f.eks. 200ml vælling til natten, hvis han kan spise det.
Det lyder ikke som om din dreng er parat til skemad endnu og han er jo også kun 4 måneder. Du kan roligt fortsætte med mælken og vælling og så kan du forsøge igen omkring 5 måneders alderen. Du skal ikke presse ham.
Måske vil du opleve at hans søvnmønster pludselig ændrer sig, at han virker interesseret i skeen, åbner munden når den nærmer sig osv. Det er et godt tegn på at han er parat. Du tager det bare stille og roligt, han skal bare helst starte lidt inden 6 måneders alderen.
Fortsat held og lykke med ham:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske