Brev:
Alder og reaktion på gråd
2. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Alder og reaktion på gråd
Kære Helen
Min mand og jeg er i tvivl/uenige om en række spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe os med at besvare.
1. Hvad er definitionen på gråd? Kan man sige, at et barn græder, når tårerne løber ned ad kinderne på barnet - eller skal barnet skrige meget højt, før man kan kalde det gråd? Vi har brug for dette svar til alt det efterfølgende.
2. I dag er vores søn 5 måneder gammel. Skal vi uden undtagelse tage ham op, når han græder? Jeg vil altid tage ham op, når han græder, men min mand mener, at vi indimellem bør lade ham græde, til han falder i søvn af sig selv. Vi har adopteret vores søn, da han var 3 måneder gammel. Selv om det er en god og tidlig alder, mener jeg stadig, at han kan have ekstra behov for omsorg, tryghed og nærhed.
3. Hvis vi altid skal tage ham op, når han græder i dag - hvor gammel skal han så være, før vi skal begynde at reagere anderledes på hans gråd? Og i hvilke situationer kan vi med god samvittighed lade ham græde da? Hvor gammel skal han fx være, før vi kan lade ham græde om natten, og vi vil have ham til at sove videre? Jf. også at vi har adopteret ham, og han derfor kan have særlige behov for tryghed og nærhed.
4. Når jeg holder vores søn, græder vores søn næsten aldrig. Men når min mand holder ham, græder han meget ofte - også fordi det som regel er efter arbejde i ulvetimen. Når vores søn græder, er det meget svært for mig at holde mig tilbage, for jeg kan trøste ham og få ham til at falde til ro meget hurtigt, mens min mand kan gå rundt med ham/holde ham længe, mens vores søn bare græder og græder. Det er hjerteskærende at overvære for mig. Skal jeg altid lade min mand blive ved med at holde vores søn, når han græder? Eller hvornår kan jeg med rimelighed - for os alle tre - tage over og trøste ham? Min mand vil selvfølgelig gerne lære selv at trøste vores søn, men jeg kan næsten ikke bære al den gråd.
5. Når min mand holder vores søn, er det som sagt som regel i ulvetimen - efter kl. 19, fordi han først kommer hjem fra arbejde meget sent. Er det en god ide at lege vilde lege på det tidspunkt? Jeg mener, at min mand bare gør ondt værre ved at tumle rundt med ham, når han i forvejen er pjevset, mens min mand mener, at vores søn ikke er en porcelænsdukke - han vil have lov til at lege med ham, når han kommer hjem. Det kan også være en af årsagerne til, at vores søn tit græder, når han er hos min mand.
Jeg håber meget, du kan hjælpe os, for vi har meget brug for nogle professionelle svar, som tilgodeser os alle tre - far, søn og mor. Og først og fremmest selvfølgelig vores søn.
Tusind tak på forhånd.