Svar: Alder og reaktion på gråd
2. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære forældre
Først tillykke med jeres lille dreng:o)
Det er nogle meget svære spørgsmål I stiller og som der desværre nok ikke findes helt entydige svar på. Men jeg vil meget gerne dele mine tanker omkring gråd med jer og så må I bruge det I kan.
Når børn græder, så er det et udtryk for at noget ikke er, som barnet gerne vil have det skal være. Gråd er for små børn den eneste mulighed de har for at fortælle at noget er galt, at de har behov for hjælp. Der er altid en grund til at det lille barn græder og gråd bør derfor aldrig overhøres. Det betyder ikke nødvendigvis at barnet altid skal tages op, når de græder, det kommer helt an på grunden til at barnet græder. Men man bør reagere på gråden og være sig bevidst om hvorfor barnet græder og hvorfor man så handler som man gør.
Det kan være utrolig svært at finde ud af, hvorfor det lille barn græder. I takt med at man lærer sit barn at kende, vil man blive bedre og bedre til at vurdere hvad der er galt og finde ud af, at gråden har forskellige nuancer, alt efter hvilket behov der ønskes dækket.
Jeg mener at det er helt essentielt for at børn vokser op med tillid til deres forældre, at man reagerer på barnets gråd. Et barn har brug for at det bliver lyttet til og forstået. Det at reagere på barnets gråd, som jo næsten er barnets eneste udtryksmiddel, lærer barnet noget værdifuldt: Jeg kan fortælle at jeg har et behov, mit behov bliver forstået, mit behov stilles, jeg får det godt igen. Dette er helt basalt og grundlaget for, at børn også når de bliver ældre og har det svært, ved at de kan komme hjem til forældrene, fortælle om deres problemer, vide at der bliver lyttet til dem og at man som forældre gerne vil hjælpe.
Der er som sagt mange grunde til at børn græder. De kan have brug for en ren ble, for noget at spise, for at blive taget op og nogle gange græder børn også fordi de har brug for hjælp til at finde roen, de er overtrætte og har brug for måske at ligge for sig selv et lille øjeblik. Det er altså situationer, hvor man ved at barnet er mæt, har fået ren ble osv. og nu skal have hjælp til at sove.
Man kan ikke kun vurdere gråd ud fra om barnet har tårer. Helt nyfødte græder f.eks. ikke med tårer, det kommer først senere.
Gråd er altså en måde at tilkalde sig forældrene. Når barnet græder har det brug for at mor eller far kommer, at man reagerer på gråden. Normalt vil det være sådan at jo højere barnet græder, jo værre har barnet det. Det vil også være sådan at hvis man er meget lang tid om at reagere på barnets gråd, så det altid skal græde rigtig meget for at få opmærksomhed, ja så lærer barnet hurtigt, at gråd er den eneste måde at kommunikere med forældrene på. Barnet vænner sig til kun at få opmærksomhed, når det græder, så det forventer ikke længere at komme i kontakt med sine forældre ved hjælp af mere diskrete signaler som små hvin og krops­bevægelser.
Det er således uhensigtsmæssigt først at reagere på barnets gråd, når det er ulykkeligt, når det f.eks. er nået til at græde med tårer.
Børn som lærer at ligge alene og græde for sig selv vil med tiden holde op med at græde. De holder ikke op fordi de har lært at mor og far er lige inde i stuen, de holder op fordi det ikke nytter noget, de bliver ikke hørt. Det er en måde at skærme og beskytte sig selv.
Der er undersøgelser som viser, at den bedste måde at berolige et grædende spædbarn på er ved at tage det op. Undersøgelser viser at de babyer der græder mindst, er dem der bliver taget op med det samme.
Hvis man sammenligner med lande, hvor man bærer rundt på børnene i slynger osv. altså har barnet siddende på tæt på kroppen hele dagen, så har man i disse lande ikke samme problemer med gråd hos børn som vi har i den vestlige verden. Det er lidt tankevækkende.
Det er dejligt for jer at I har fået jeres dreng allerede, da han var 3 måneder gammel. I skriver ikke noget om hvorfra han kommer og hvordan han har haft det de 3 første måneder af sit liv, men det er klart at det vil betyde noget, hvorvidt han er blevet holdt om og trøstet da han var helt lille.
Uanset hvordan og hvad har har med sig, så vil det dog være rigtig rigtig godt at I holder ham, vugger ham og nusser ham. Kærtegn og trøst kan man han ikke få for meget af. Det er omsorg og har intet med forkælelse eller dårlig vane at gøre:o)
Jeg mener af princip ikke at børn når til et tidspunkt, hvor det er okay at lade dem græde. Jeg mener ikke at man med god samvittighed skal lade et barn græde uanset hvor gammelt barnet er. Det er her man skal vurdere, hvad gråden handler om. Hvis barnet er utryg og bange, så skal det trøstes. Hvis barnet er overtræt og har brug for lige at ligge lidt for sig selv for at finde roen (jeg taler om få minutter) så kan man lade barnet være. Hvis det er større børn som græder fordi de ikke får deres vilje, så er det også vigtigt at man fortæller barnet at man forstår det og ved hvad det vil og forklarer hvorfor tingene ikke kan lade sig gøre.
Da det er dig som er mest hjemme og derfor tager dig mest af jeres lille dreng, er det naturligt at du tyder hans signaler anderledes og naturligt at du for ham er mest genkendelig og derfor der han bedst falder til ro. Jeg kan godt forstå at far også gerne vil have lov til at komme på banen, men hans tid skal også nok komme. Lige nu er det jo ikke så meget anderledes end i andre familier, hvor det f.eks. er mor der har barnet, hver gang det skal ammes. Mon ikke du giver flaske og far derfor kan være mere med her?
Jeg tænker at far kan putte med jeres dreng, når begge er rolige og har overskud til dette. Far kan give mad, sidde med ham når han skal bøvse, lege med ham, skifte ham osv. Der er masser som far også kan. Men hvis du er bedst til at få jeres dreng til at falde til ro, så er det dig der skal gøre det.
Med hensyn til at lege og tumle, så er det rigtig godt at lave luftture osv. med børn. Tit er far den bedste til dette og børnene elsker det. Vi mødre er tit lidt for pylrede og kommer med vores: "pas nu på", "ikke så højt" osv. Men når det er sagt, så bør det ikke være lige inden sengetid og hvor jeres dreng er træt og let bliver overstimuleret. Det er meget bedre i løbet af formiddagen og så må de vilde ture vente til weekenden:o)
Jeg håber at I kan bruge mine tanker og holdninger til gråd videre frem. Rigtig meget held og lykke med jeres lille dreng og til jer alle tre:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske