Svar: Guldkorn til søvn - dreng 9 måneder
2. februar 2007
Alder:
9 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev. Jeg kan godt forstå I efterhånden synes det hele er lidt hårdt og at I trænger til en sammenhængende nattesøvn - det må Lucas jo også gøre:o)
Det har altid været svært for Lucas at sove og jeg tror at årsagerne til dette har været forskellige igennem hele forløbet. Der har således ikke været en bestemt grund, men mange årsager undervejs.
I har forsøgt rigtigt mange ting og hvor noget ikke har virket, så har andet virket i en periode, men så er der sket noget nyt (han er blevet syg, er blevet ældre og kommet ind i en ny udviklingsfase osv.) og så er 'rutinen' væltet igen. Det er helt naturligt og jeg vil vove at påstå at sygdomme får rutiner til at vælte for alle forældre.
Når børn ikke vil sove om natten, så er der naturligvis forskellige ting man kan overveje. For det første om barnet kan have noget med ørerne eller have smerte af anden grund. Øreproblemer giver naturligt også sove problemer.
I skriver at far snorker meget. Har I lagt mærke til om jeres dreng også gør dette? Hvis han har hævede polypper, så føler han det måske svært at få vejret (ikke at han ikke kan få vejret, men følelsen) - kan I høre når han trækker vejret om han lyder 'snorkende' for så var det måske en idé at få ham tjekket af en ørenæse-halslæge.
I skriver også at han nu behandles for astmatisk bronkitis og jeg tænker at netop dette også kan give fornemmelse af ikke at kunne få vejret rigtigt. Det hjælper at kunne ligge med hovedet lidt højt. Ikke at han skal have en hovedpude, men det vil være en god idé, hvis I kunne få en pude eller et ringbind eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så han ligger højere med hovedet end resten af kroppen.
Det at ligge højere med hovedet kan også hjælpe på hans slimdannelse og på at han ikke så let kaster op eller føler slimen sætter sig fast i halsen.
I forbindelse med hans astmatiske bronkitis har I så talt med lægen om muligheden for at give ham noget smertestillende. I skal ikke gøre det uden lægens samtykke, børn skal ikke bare have smertestillende sådan uden videre. Men det kan hjælpe ham til en roligere søvn og har han fået bare to nætter, så er man allerede inde i en bedre rytme/vane og der er noget at bygge videre på.
Så kan man overveje mængden af mad og vurdere hvorvidt han kan være sulten eller tørstig. Det er korrekt at det vil være en god idé at han begynder at få meget mere familiemad og også brød til frokost, gerne med grøntsagsmos til. Stille og roligt kan han så begynde at få lidt kogte ærter, majs, gulerod og lignende i stedet for grøntsagsmosen med i starten er det godt at bruge grøntsagsmos så han bliver mæt nok. Grøntsagsmos kan også komme på brød som smørbart pålæg.
Det er ikke sådan at han skal spise rugbrød. Danmark er jo et af de eneste lande, hvor vi rent faktisk spiser dette. Men I stedet kan I så prøve at købe et andet fiberrigt brød. Schulstad laver f.eks. mange typer brød hvor der er et højt fiberindhold og stadig uden hele kerner - det kunne være en mulighed for jer. Har I overskud til det kan I jo også bage selv:o)
Måske lidt mere mellemmåltid ville være godt, men det er ikke sikkert det vil gøre nogen stor ændring. Det er jo ikke mad Lucas søger om natten, han nøjes jo fint med vand, hvis han overhovedet vil have noget.
Det er rigtig godt at han sover på eget værelse og det er fint at I har kunne holde fast i dette. Nu er jeg jo ikke tilhænger af 'godnat og sov godt' principperne og jeg synes derfor det er en rigtig god idé med en lille natlampe. Hvis I har indtryk af at det er for stille for ham og han måske reagerer på grund af stilheden, så prøv at sætte en cd afspiller ind til ham og spil lidt stille musik - f.eks. Mozart. Hvis I ikke har det, så lån på biblioteket og se om det har nogen effekt.
Med hensyn til mørke/natlampe, så tror jeg det er vigtigt at han kan fornemme hvor han er og føler sig tryg. De fleste børn vil, når de bliver ældre, få en periode hvor de forlanger at have lidt lys tændt fordi de bliver bange for mørke. Jeg synes ikke en natlampe er problematisk, hvis det gør barnet roligere, så er det guld værd.
Jeg er ikke tilhænger af at børn skal græde sig i søvn og slet ikke i timer! Det er meget vigtigt at I lytter til jer selv og fornemmer, hvad I selv kan holde ud at være med til.
Måske vil det jeg kalder "se-til-metoden" hjælpe jer. Her putter I ham og så går I kortvarigt. Ikke noget med at trække tiden, men hele tiden vende tilbage efter max 3 minutter. Også selvom han ikke siger noget, så vende tilbage for at vise ham at I stadig er der og han ikke er ladt alene tilbage.
Om natten når han vågner, så lyder det som om at han har brug for hjælp til at skifte søvnfase. Nogle gange kan børnene godt klare det selv og andre gange har de brug for hjælp til at sove videre. Det er sådan set fint at han ikke bruger sut som beroligelse idet han sandsynligvis så ville vågne hver gang den røg ud af munden:o)
Jeg har en fornemmelse af at han kalder på jer, netop fordi han vil sikre sig at I er der, måske musikken også ville hjælpe her? Samtidig så har jeg på fornemmelsen at han måske drømmer meget og har brug for hjælp til lige at samle sig og komme videre i søvnen. Det at han finder roen i løbet af et minutstid, kunne god tyde på dette, men hans 'hjerneaktivitet' hvis man kan kalde det sådan, kunne godt være årsagen til at han så vågner hurtigt igen og atter har behov for hjælp til at komme videre. Det lyder umiddelbart som det rigtige I gør, hjælper ham med at skifte stilling, en beroligende hånd på kroppen osv.
Lige nu har han på grund af sygdom osv. lært sig at vågne hyppigt, det er det hans lille krop husker og det tager lidt tid at komme ind i en ny rutine, få en ny erfaring. Skal han til at passes ude om 1 måned, når mor begynder arbejde? Måske vil dette give en ændring fordi han bliver kørt træt på en anden måde - det ses. Måske vil det give mere drømme aktivitet, det må tiden vise...:o) Under alle omstændigheder så tror jeg ikke I skal foretage jer noget specielt i den sammenhæng. Hvis tingene ændrer sig her, så gør de det helt automatisk fordi der vil være nye rutiner og vaner der hvor han skal passes.
Med hensyn til en madplan for dagen, så kunne den se således ud:
Morgen (7): Havregrød, vand eller mælk af kop
Formiddag (9): En ½ bolle med smør, ½ banan og anden frugt, mælk eller vand af kop
Sove formiddagslur (9.30-11-30) og evt. amning inden.
Frokost (12): Fiberholdigt brød med forskelligt pålæg. Gerne rester fra aftensmaden. Grøntsagsmos som bliver til grøntsager - kogte ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt, avokado, agurk, tomat osv. Lidt frikadelle (kød eller fisk), sildepostej, rognpostej osv. Vand eller mælk af kop
Sove middagslur
Eftermiddag (15-16): En lille skål tykmælk eller lign. med rugbrødsdrys, frugtmos eller lignende, vand af kop.
Aften (17-18): Familiemad. Han kan stort set spise det samme som I andre. Evt. frugtmos med lidt mælk til dessert og vand af kop, altså som en gammeldags frugtgrød med mælk. Det er også fint at I spiser ham af og så lader ham sidde med lidt selv imens I andre spiser. Det er okay.
Puttes til natten (20) og ammes her.
Sen aften og nat: Vand som nu.
Som I kan se er det ikke så meget der skal ændres på. Amningerne kan sættes ned til 2 gange dagligt og så handler det om at han skal spise mere rigtig mad, altså mad i stykker, som også skal tygges lidt. Det kommer dog stille og roligt, han er jo kun 9 måneder:o) Og som sagt så tror jeg ikke det er på grund af sult han vågner om natten.
Han sover også godt i sin barnevogn om dagen, så jeg tænker at det hos jer handler mere om det at sove længere tid, hjælp til at komme videre i søvnen, drømme og natlig uro, evt. smerter og fornemmelse af ikke rigtig at kunne få vejret, behov for tryghed og at vide at han ikke er alene - måske bliver der for stille og derfor mit forslag om musik... tja....
Om jeg har nogle guldkorn ved jeg ikke, men nu har I fået mine tanker omkring jeres situation og jeg håber I kan bruge det lidt videre.
Til sidst vil jeg lige sige at jeg er ret overbevist om at den natlige uro han har ikke hænger sammen med at mor havde det svært i starten. Jeres lille dreng har to gode forældre, som bare vil ham det bedste og prøver på bedste vis - det skal nok komme:o) Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske