Svar: Et meget bevidst barn
2. februar 2007
Alder:
4 mdr.
Kære førstegangsmor
Det kan godt være at du føler dig uerfaren, men det er jo bestemt ikke det samme som at man ikke kan finde ud af tingene. Når jeg læser dit brev og din beskrivelse af din søn og den måde du læser ham på, så tænker jeg at du gør det rigtig godt og har en rigtig god fornemmelse for ham og hans behov.
Det er helt naturligt at man ikke altid kan gøre det optimale. Nogle gange er situationen sådan. Det kan f.eks. være til barnedåben, hvor han naturligt kommer lidt fra den ene til den anden, hvor han når at blive lidt overtræt inden du tager ham osv. Sådan er det og det hører med, det er jo ikke noget der skader ham:o)
Det handler om at skelne imellem hvordan man gør i hverdagene og hvordan visse dage bare ikke er optimale, men fortsat okay. Det er jo også vigtigt at jeres lille dreng oplever verden omkring sig og at venner og familie også får mulighed for at nyde ham engang imellem, som f.eks. en barnedåb.
Du har ret i at han lyder til at være en rigtig dejlig dreng. Han lyder til at være rigtig god til at spise og trives rigtig godt på din mælk, som du beskriver ham lyder det ikke som om du skal begynde med skemad endnu. Han kan sagtens vente. Måske vil du i købet af den næste månedstid til 1½ opleve at han begynder at sove kortere intervaller, bliver mindre koncentreret om brystet, begynder at dreje sit hoved og følge maden, åbne munden når du f.eks. giver ham d-vitamin osv. Altså generelt virker parat til at modtage andet end bryst.
Nogle børn er parate ved 4 måneder, mange kan dog sagtens vente til de er 5 måneder eller mere. Det er dog godt at du får startet lige inden han bliver 6 måneder, men der er jo så også 2 måneder endnu:o) Med hensyn til allergi så er det rigtig godt at du ammer ham så længe som muligt. At han begynder med skemad udelukker jo ikke amning og så længe han kun er på begynderstadiet med skemad, så vil maden ikke udgøre et ammemåltid, men vil komme oveni.
Med hensyn til at pludre, så er det fint at jeres dreng er igang med 'svælglyde' - lyde som 'agryy' er fine for hans alder. Men han skal også meget gerne pludre i dialog og her må I altså godt være lidt insisterende nu.Det er fint at I giver ham pauser og tid til at svare, men I må godt med den alder han har forsøge at holde hans kontakt. Sid med ham i armene foran jer, så I har direkte øjenkontakt og hold kontakten med ansigtsmimik og pludren:o)
Jeg er overbevist om at jeres dreng ikke kender sig, når I er hjemme. I går jo også til babysvømning osv. og børn på 4 måneder har ikke behov for at komme alverdens steder. Han får, som du så fint beskriver, masser af oplevelser ved at se sig om og studere verden omkring sig.
Da han er en meget tryghedssøgende lille fyr, som lyder til at have behov for nærhed og tryghed, når han skal opleve verden, så tænker jeg at det måske ville være en god idé, hvis du kunne have ham i en bæresele eller en babyslynge. Jeg tænker at det at han kunne være i favn og samtidig sidde og studere verden vil være rart for ham. Det ville give mulighed for at få et kram og lige blive skærmet lidt og slappe lidt af og så kunne han koncentrere sig lidt omkring verden igen.
Men ellers tænker jeg at det kommer lige så stille og roligt. I takt med at han bliver ældre, bliver han stærkere i ryggen og vil kunne sidde i barnevognen og kigge. I vil således få mulighed for at køre nogle ture, hvor han vil være vågen og kan kigge omkring og hvor du så kan putte ham, når han har behov for roen og for at sove.
Nogle børn er naturligt mere sensitive end andre, vi har også alle forskelligt temperament. Hvordan vi udvikler os hænger både sammen med arv og miljø, så hvis I forældre hører til de lidt mere følsomme og måske stille - så bliver jeres dreng måske også sådan. Det er intet i vejen med at være lidt tilbageholdende - vi kan ikke alle være den type, som altid råber 'tag mig, tag mig':o)
Børn er meget forskellige. Du kan sikkert også se det i mødregruppen. Nogle børn studerer hvert enkelt stykke legetøj meget og igen og igen, andre børn tager et stykke legetøj - kigger på det - smider det og tager et andet. De undersøger og lærer forskelligt.
Nogle børn har behov for hjælp til at koncentrere sig. De mister f.eks. let koncentrationen når de ammes eller når de spiser skemad - kommer der en lyd, nogle gange noget vi andre næsten ikke bemærker - så koncentrere dig sig om det i stedet. Derfor har nogle børn behov for at man hjælper dem meget til at holde fokus. Måske vil din dreng hører til den slags børn, men det vil tiden vise og så kan vi tage det til den tid:o)
Jeg tænker at det er meget vigtigt at du lytter til dig selv og den fornemmelse du har omkring din lille dreng. Nu er han 4 måneder og du kender ham bedst. Ingen andre end dig, som mor (og dig far) ved, hvad der er bedst for jeres dreng. Andre må gerne synes I er overbeskyttende og at I skulle gøre tingene anderledes, men så længe han udvikler sig i sund retning, så kan det jo ikke være så tosset det I gør:o)
Med hensyn til at lade ham passe af andre, så skal det være når I alle er parate til det og ikke før. Det er hans og jeres behov der skal tages hensyn til og ikke bedsteforældres:o) Derfor er det også ligegyldigt hvad folk tænker, om de synes du er emsig - du skal bare tage det roligt og være okay med de valg du gør:o)
Og til sidst vil jeg lige sige at det der med at han bedst falder til ro, når I ikke er omkring ham - det er okay. Nogle gange er det netop vigtigt lige at lade barnet være sig selv lidt. Når man har et barn som er meget bevidst og opmærksom, så vil bare det at man er til stede nogle gange være 'at kræve opmærksomhed' og netop det har han ikke behov for. Derfor er det superfint læst, at I fornemmer at han ikke kan finde roen uden at I går fra ham - det er altså ikke noget skidt, når det er som det er:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat. Håber mine tanker hjælper lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske