Brev:
Madplan for stor dreng på lidt over 5 måneder
2. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Madplan for stor dreng på lidt over 5 måneder
Kære Helen
Så skriver jeg igen ;) Tak for alle dine gode svar - min mand syntes, jeg havde rotter på loftet, da jeg meldte os ind, men han har siden skiftet RET meget mening hæhæ ;) Sådan kan man jo blive klogere.
Jeg er sikker på, at du har svaret på det her mange gange, men som så mange mødre har jeg brug for et svar stilet til mig selv, sagde hunden.
Jeg synes, vi gør fremskridt med vores lille søn, som da jeg skrev første gang for en lille måned siden vågnede hele natten. Nu sover vi meget bedre, men jeg er stadig lidt i tvivl om det med maden! Jeg synes nemlig ikke, det er så let at få mad i ham udover mælken, sådan som du har foreslået - han kan ikke rigtigt spise det hele (vejer omkring 9 kg skønner jeg nu).
Lillemand er for det første blevet rykket på eget værelse for en uge siden, og det er et stort hit! Han har ikke været ked af det, og er stadig fantastisk til at gå i seng om aftenen og snakke sig selv i søvn. Nogle gange skal vi lige give ham en sut efter 10 minutter, men så sover han glad og fro. Han virker kort sagt tryg! Vores nattesøvn er blevet meget bedre, for nu hører vi kun, når han for alvor vil os noget og ikke alle de små grynt. Vi har døren på klem og hans værelse ligger lige ved siden af vores, så det går fint med det.
Han er ligeledes fremragende til at sove sine lure om dagen. Man lægger ham simpelthen bare ud i vognen og siger godnat med et kys og en sut (ifølge min mødregruppe en uhørt luksus!). Jeg er lige ved at tro, at han godt kan lide at sove ;) Han er holdt op med at hvine og hyle, som jeg skrev sidst - jeg tror du havde ret i, at han skulle stimuleres lidt mere. Så vi leger! Og det er ret sjovt!
Jeg er dog lidt i tvivl, om vi er på rette spor med maden! Lige nu ser vores dag nogenlunde således ud:
kl. 6: Vågner, får sut. Ender dog som regel inde i mors seng og sover til kl. 8 (han virker ikke rigtigt udhvilet før og er heller ikke sulten, vågner bare?! )
kl. 8:30: ca. 150 ml all grøn - han er ikke særligt sulten, nogle dage kan jeg kun få 100 m i ham. Har tilbudt risgrød om morgenen, gider ikke spise det.
10-13: Sover i barnevogn - nogle gange kun lur fra 10-11
13:15: 150-200 ml vælling (ja vi kastede håndklædet i ringen og købte med pære-banan-smag)
15-16: Lur i barnevogn (hvis han kun har sovet fra 10 til 11 om formiddagen, sover han 13-16 her)
16:15: ca. 150 ml all 1 (på dårlige dage kun 100 ml)
17:15: Tilbydes risgrød med sveskemos i - kan spise en lille deciliter og drikker meget gerne vand til.
18:30-19: Napper
19: Tilbyder mælk, men som oftest drikker han kun lidt, nogle dage kan han dog tage 100 ml her. Ellers slatspiser han måske 70 ml hen over aftenen
19:30: Starter aftenritual med bad og så videre (det er nemlig bedst når han er frisk)
20:15: 150-200 ml vælling
20:30-20:45: sover
23:30: Vi tager ham op for at give ham lidt mælk i søvn, kan højst spise 70 ml her
3-4: vågner og spiser gerne op til 150 ml
6: Sut
6:45: Op til mor ;)
8:00: Vågner
Nuvel! I går prøvede jeg for første gang at bytte rundt på mælk og grød om eftermiddagen. Sådan så han fik grød først og så mælk efter en time. Det bevirkede at han spiste en hel portion grød (ca. 1,5 dl), men ikke rigtigt havde plads til mælk før meget sent på aftenen. Så nu er jeg i tvivl! Har du nogen forløsende ideer til, hvor jeg mon kan proppe skemaden bedst ind? Meningen var jo, at vi skulle op på 900 ml OG skemad!!
Skal jeg bryde hans 3 timers lur op, tror du? Eller hvordan? Han er ret nem at flytte på rent tids-mæssigt. Hvis vi en gang imellem skal noget om formiddagen, sover han så bare om eftermiddagen. Jeg overvejer: skal vællingen kl 13 ud?
Det er himlen, at det er blevet så meget bedre om natten. Dog ville jeg ønske, at han kunne sove fra 4 til 7 eller 7:30 uden at vågne. Men et skridt ad gangen. Er det helt idiotisk at han kommer op til mig at putte om morgenen? Jeg mener - kommer vi ind i en vane, jeg får problemer med tror du? Jeg synes bare han stadig er så lille, at det er okay. Men jeg skal begynde at arbejde om 3 måneder, og der ville det jo være dejligt om han sov for sig selv. Det er lidt øv, hvis vi skal made kl 4 og op kl 6, specielt fordi lillemand så selv er dødtræt.
Vi er i den heldige situation, at vi ikke behøver flå ham op tidligt og jage i institution. Min mand er nemlig hjemme resten af året og jeg har nogle gode arbejdstider.
Kærlig hilsen
Mor K igen igen ;)