Svar: Madplan for stor dreng på lidt over 5 måneder
2. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Mor K
Dejligt at høre at det går bedre og fortsat fremad - ja stort set med det hele. Det er rigtig fint at det er gået så godt med at komme på eget værelse og super at han sover nærmest 'fremragende' med lurene om dagen - 7,9,13...:o)
Jeres plan for dagen ser umiddelbart okay ud, jeg har prøvet at tilpasse en plan ud fra de tider I selv har skrevet. En plan for dagen med to måltider skemad og faste tispunkter for lure, kunne se sådan ud:
Tidlig morgen (06): Kommer ind til jer og det er fint at undvære mælken her.
Morgen (8.30): Flaske med mme
Formiddag (9.30-10): Puttes til formiddagslur. Mange børn sover i den alder kun 1 times tid her.
Frokost (11.30-12.30): Grød, evt. med frugtmos. Altså rigtig grød i stedet for vælling på dette tidspunkt. Vand af kop.
Puttes til middagslur (13) og gerne forsøge med en flaske herinden.
Eftermiddag (15.30): Flaske med mme
Sen eftermiddag (17): Grøntsagsmos, vand af kop
Powernapper (denne lur vil han i takt med at han bliver ældre kunne begynde at undvære), måske en lille flaske med mme her.
Aften (19-19.30): Gøres klar til natten og tilbydes flaske med vælling til natten omkring kl. 20 som nu
Sen aften (23.30): Flaske med mme eller vælling
Nat: Evt. flaske x 1. Fra 6 måneders alderen evt. vand.
Det er super flot at jeres dreng kan spise 1½ dl. grød, men jeg synes det er mere hensigtsmæssigt at han kun spiser 1 dl og så har plads til lidt mere mælk i maven. Derudover tænker jeg at det vil være en idé at forsøge med to lidt mindre skemåltider dagligt, grød formiddag/frokost og grøntsagsmos aften, så han får en større variation. Vællingen synes jeg I skal gemme til om aftenen.
I må derudover tro på at han har en naturlig evne til at regulere sit behov, så hvis I tilbyder flaske og han nogle gange tager 70ml og andre gange næsten 200 - ja så er det sådan det er og det er okay. Han lyder jo ikke til at mangle noget, men lyder til at være igang med en sund og god udvikling. Nogle dage når han måske op på de 900ml mælk, andre dage på lidt mindre og det er så i orden.
De fleste børn skal være 6 måneder før de ikke ernæringsmæssigt har behov for mælk om natten. Der er derfor intet unaturligt i at jeres dreng vågner kl. 04 for at få en flaske. Jeg synes til gengæld så at det er rigtig flot at han bagefter gerne vil ind til jer og ikke beder om mad her. Det ødelægger ikke noget at give ham den tryghed han beder om, tværtimod.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre lige nu. Tingene vil blive ved med at ændre sig og der sker meget på de næste måneder. Der kan således sagtens ske en ændring inden du skal begynde på arbejde - når du tænker tilbage, hvad er der så ikke sket de sidste tre måneder, så de næste tre vil der ske mindst ligeså meget:o) Og så er det jo dejligt at I har meldt jer ind her, nu hvor far også skal lidt mere på banen:o)
Fortsat god håndbold-søndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske