Svar: Støtte på benene, 6 mdr.
2. februar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Anja
Nu er det jo altid svært at vurdere børn motoriske udvikling gennem en computer og 'de normale grænser' er meget vide. Men helt generelt, så vil jeg sige at de fleste børn, når de er 3-6 måneder i oprejst stilling vil støtte let på deres ben. Og omkring 6 måneders alderen så småt begynde at have lidt lette 'hoppebevægelser'.
Hvis din datter slet ikke støtter på benene, så synes jeg lige du skal få din sundhedsplejerske eller jeres læge til at vurdere hende. Ikke at det behøver være problematisk, men mere at det er vigtigt at du så får hende stimuleret og så fordi jeg jo ikke kan vurdere det, herfra hvor jeg sidder.
Det vil være en rigtig god idé at lave nogle bevægelege med hende. Bevægelege kan være:
- Hun ligger på ryggen og du cykler med hendes ben imens du f.eks. synger 'hjulene på bussen drejer rundt'
- Hun ligger på ryggen, grib om hendes hænder og håndled og lad hende selv være med til at trække sig op. Først op i siddende stilling og derefter forsigtigt op at stå
- Hun ligger på ryggen, tag fat om læggen og bøj i hendes hofte og knæ. Lad hendes underkrop rulle fra side til side.
- Hjælp hende med at dreje fra side til side, ved at lade hende række efter noget legetøj.
Legetøj kan være:
Dig selv, barnet selv, spejl, vugge, luftture/gyngeture i f.eks. et lagen, sansetæppe, ting/rangler ophængt, legetøj som ruller. Legetøj med farver og lyde. Bolde som triller, bolde med vand, ting som kan trækkes.
Svømning er også rigtig godt, hvis I har mulighed for dette, hvor I bor.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske