Svar: Stor dreng
2. februar 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Merete
Det lyder som om din dreng stortrives og der er intet som gør at du ikke skal være stolt af din dreng. Man må gerne være en stor og dejlig baby:o)
Da han får flaske skal man naturligvis være opmærksom på om han ikke overspiser, men 1000ml dagligt i forhold til hans størrelse lyder super, så i den retning skal du ikke umiddelbart være bekymret.
Du skal ikke regne med at han vedbliver at tage så meget på. Når han skal til 1 års undersøgelse vil han højst sandsynligt veje mellem 12 og 13 kg og det vil være helt normalt i forhold til hans fødselsvægt og alder. I takt med at han begynder at trille omkring, krybe og kravle og samtidig begynder med en anden form for mad, så vil vægten ikke øges på samme måde, men regulere sig ligeså stille.
Du har fuldstændig ret i at det kan være problematisk at folk skønner ham ældre end han er og du må du nok være forberedt på at det vil være sådan nogle gange også i årene fremover. Derfor er det en god idé at du hjælper ham, når folk forventer mere af ham end man kan. Du kan f.eks. godt opleve at nogen vil forvente at han svarer når de siger "hvad hedder du lille ven" og så må du svare for ham. Sådan er det naturligvis ikke lige nu, men du må være forberedt på det og så er det bare sådan.
Altså ingen grund til bekymring, bare tage tingene som de kommer og vær du bare stolt at din dejlige dreng:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske